Minecraft pomáhá uprchlíkům. Psychologové prokázali, že dětem dodává naději

Dětští uprchlíci prožili více utrpení než většina dospělých z civilizovaných zemí. Trápí je spousta psychických problémů, které se mohou projevovat i v dospělosti. Jedním z těch nejhorších je ztráta nebo ochromení emocí.

Po celém světě se v současné době pohybuje asi pět milionů syrských uprchlíků, odhaduje OSN. Psychologové z newyorské Steinhardt School testovali, jak nejlépe pomoci dětem z jejich řad. Jako jeden z nejúčinnějších způsobů se ukázala počítačová hra Minecraft. Podle vědců dětem vrací pocity naděje, o které je připravily události, jež zažily.

„Minecraft je pro ně jediné místo, kde si mohou vytvořit cokoliv. A kde mají nad světem kontrolu,“ uvedl profesor Jan L. Plass, který se na experimentu podílel. „Máte ve hře absolutní svobodu a můžete měnit celý tento svět, jak jen chcete.“

Minecraft je otevřená hra, kde hráč nemá žádné přímé úkoly nebo cíl – takovému stylu hraní se říká „sandbox“ neboli pískoviště. A hra opravdu takovým sofistikovaným pískovištěm vlastně je: hráči si v něm mohou stavět vlastně cokoliv – vlastní domek, pak vesnici a tak dále.

Když chybí lidé, pomáhají stroje

Na New York University, pod níž Steinhardt School spadá, se pro experimenty s digitálními technologiemi ve prospěch syrských uprchlíků rozhodli především z finančních důvodů. Dětských uprchlíků je tolik, že klasické psychologické metody na napravení jejich zoufalého duševního stavu není možné použít.

V rámci pokusu se psychologové věnovali 147 uprchlickým dětem ve věku mezi 9 a 14 roky, všechny byly syrského původu a žily v uprchlickém táboře Urfa v Turecku. Děti měly vždy pětkrát týdně dvě hodiny denně možnost hrát si na počítači Minecraft, vždy pod dozorem dospělého instruktora, který je sledoval a monitoroval jejich chování. Vědci výsledky svého výzkumu představili tento týden ve Washingtonu.

Přiznali, že zpočátku byli skeptičtí k možnostem použít technologie v prostředí uprchlických táborů. Jenže tato zařízení jsou již vlastně dočasná města fungující řadu let na jednom místě, takže infrastruktura takovým experimentům zcela postačuje.

Děti reagovaly podle výsledků pokusu na hru velmi příznivě, dokázala je odpoutat od strádání reálného života, ale současně je úplně nepohltila – jen jim posílila vlastnosti, jež se dají využít jak v herním, tak i normálním světě.

Digitální psychologové

Na digitální technologie, algoritmy a umělé inteligence se v poslední době upírá pozornost mnohem více expertů z celého světa. Právě tento týden bude oficiálně spuštěn první psychologický robot, který by měl pomáhat snížit depresi u vysokoškolských studentů. Jmenuje se Woebot a jde o diskusní program, jenž přes mobilní telefon několikrát týdně navazuje s uživatelem debatu na různá témata; pokud zjistí, že člověk míří k depresi anebo jí již dokonce trpí, poskytuje mu behaviorální terapii.

Video EU a roboti
video

EU a roboti

Tento program je navíc vybaven učící se inteligencí, takže je schopen seznámit se detailně se „svým“ majitelem a vysledovat v jeho chování individuální změny a také navrhovat individuální způsoby terapie.