Přelom: vědci vytiskli na 3D tiskárně funkční vaječníky

Neplodné myši přivedly na svět zdravá mláďata poté, co jim vědci transplantovali umělé vaječníky vytištěné na 3D tiskárně.

Syntetické vaječníky vznikly na tiskárně z želatinového inkoustu, z něhož vědci vytiskli jakési plástve, jež pak vyplnili folikulárními buňkami – to jsou podpůrné buňky, které vytváří obal kolem nezralého vajíčka.

Při testu na myších, které měly jeden vaječník chirurgicky odstraněný, se ukázalo, že tato umělá tkáň se do týdne stane normální součástí krevního oběhu a pak vypouští normálně vajíčka póry, jež jsou součástí želatinové struktury.

Pomoc pro nemocné ženy

Tento úspěšný experiment je velkým krokem vpřed pro to, aby vznikly umělé vaječníky, které by mohly využít mladé ženy, jejichž reprodukční systém byl poškozen například při léčbě rakoviny.

„Doufáme, že jednoho dne se tato protéza stane opravdovou náhradou pro dělohy,“ uvedla Teresa Woodruffová z Northwestern University v Chicagu, která se na výzkumu podílela. „Cílem našeho projektu je vrátit plodnost nemocným, kteří o ni přišli v důsledku léčby.“

Během pokusu, jehož výsledky byly zveřejněny v odborném časopise Nature Communications, vědci transplantovali umělé dělohy celkem sedmi myším. Z nich u tří byl experiment úspěšný – myši tak porodily živá zdravá mláďata. Normálně se pak krmily mateřským mlékem a jejich další život probíhal zcela běžně. Implantované dělohy musely být vyrobeny přesně tak, aby otvory v nich přesně odpovídaly potřebám tak složitého útvaru.

Zatím byly ženy, jejichž reprodukční systém byl poškozen při léčbě rakoviny, bez šance na vlastní potomky. Jedinou nadějí byla zmrazená tkáň z vaječníků, ale ta musela být odebrána ještě ze zdravého těla.