Změny klimatu přinesou více turbulencí v letadlech, varuje vědecká studie

Cestující v letadlech čekají turbulentní časy, předpovídají autoři studie zveřejněné v časopise Advances in Atmospheric Sciences.

Klimatická změna způsobuje proměny vzdušných proudů, ukazuje model, který autoři použili. Potvrzují tím již starší studie, které předpovídaly totéž. Tato práce je nová v tom, že poprvé kvantifikuje, o kolik procent to bude.

Proč přibývá turbulencí (zdroj: ČT24)

V případě slabých turbulencí očekává nárůst o 59 procent, u průměrných turbulencí o 94 procent a u silných turbulencí dokonce o 149 procent. Největším problémem je podle autora studie Paula Williamse nárůst počtu silných turbulencí: „Všechny nad stupeň pět znamenají, že to, co v letadle není připevněné, začne poletovat po kabině. To znamená i pasažéři.“

Tato práce se týká pouze podmínek pro oblast Severní Ameriky, pro Evropu ani další části světa doposud podobné studie neexistují.

Co je turbulence?

K turbulencím dochází na místech, kde se setkávají vzdušné masy proudící různou rychlostí. Jsou důsledkem vnitřního tření vzduchu.

Některé turbulence jsou tak silné, že mohou letadlům způsobit vážné problémy. Například v srpnu loňského roku muselo letadlo americké letecké společnosti United Airlines nouzově přistát v Irsku. Příčinou byla turbulence nad Atlantikem a komplikace s ní spojené. Z celkem 220 lidí na palubě se jich 16 zranilo, včetně dvou členů posádky. Dvanáct ze zraněných bylo převezeno do nemocničního ošetření.

Klimatologická data již od 70. let 20. století ukazují, že se vlivem klimatické změny různé části atmosféry oteplují různě rychle. Turbulence jsou důsledkem těchto změn – tedy alespoň podle Williamsova modelu.

Nevěnuje se všem turbulencím, ale jen těm nejhorším, které vznikají nikoliv při bouřích, ale kvůli tryskovému proudění.

  • Tryskové proudění neboli jet stream je proudění vzduchu v atmosféře ve směru ze západu na východ. Může mít značnou rychlost – až 700 km/h. Vyskytuje se v prostoru tvaru přibližně trubice podél rovnoběžek, která bývá navíc meandrovitě zvlněná ve směru od jihu k severu. Tryskové proudění je vyvoláno například rozdílem teplot v rozdílných zeměpisných šířkách. Proudění bylo objeveno letci během druhé světové války. Tryskové proudění má značný význam v letecké dopravě, respektive letectví, protože usnadňuje let a snižuje náklady na množství spotřebovaného paliva – to platí při letu po směru tryskového proudění. Pokud letadlo letí proti tryskovému proudění, pak se zvyšuje spotřeba a roste čas potřebný k přepravě.
  • Silnější polární tryskové proudění se nachází kolem 50° zeměpisné šířky ve výškách 7 až 12 kilometrů, je zpravidla značně souvislé ve všech zeměpisných délkách. Subtropické tryskové proudění se nachází kolem 30° zeměpisné šířky, vzhledem k vyšší troposféře v těchto šířkách se nachází ve výškách 10 až 16 kilometrů, a je slabší a méně souvislé.

Podle Williamsových předpovědí se tryskové proudění zesiluje, s největší pravděpodobností vlivem klimatické změny.