Nedostatek spánku způsobuje hádky na pracovišti, uvedli vědci

Nedostatek spánku může kvůli snížené sebekontrole způsobovat hádky v práci, narušovat pracovní výkon a firmy stát miliony na ztracené produktivitě, zjistili podle BBC vědci z Rotterdamské školy managementu.

Už jen jediná noc beze spánku podle nich může vážně ovlivnit zaměstnancovo rozhodování a omezit jeho schopnost ovládat impulsy, takže se chová tak, jak by se za normálních okolností nechoval. „Nežádoucí chování na pracovišti často pramení ze sobeckého nutkání, které není ovládané sebekontrolou,“ uvedla vědkyně Laura Giurgeová.

Video Fokus Václava Moravce
video

Média jsou s námi více než spánek

Pracovníci bojující se spánkovou deprivací jsou tak podle výzkumu náchylnější ke krádežím nebo k netypicky hrubému chování vůči kolegům.

Vědci varují, že to může vést k „destruktivnímu kolečku“. Pro pracovníky je navíc kvůli únavě složitější překonat pocit selhání a snahu zlepšit své chování.

Problém s elektronikou nemá řešení

Čím dál silnější dopad na kvalitu spánku mají elektronické přístroje – respektive jejich přítomnost v postelích. Dopad mobilních technologií na dětské zdraví je zřejmě ještě intenzivnější, než doposud studie naznačovaly. Je jednoznačně negativní – a to v mnoha ohledech.

Vědci z King's College London a Cardiffské Univerzity porovnali 11 studií, jež na více než 125 tisících dětech zkoumaly vliv moderních technologií na spánek. Zjistili, že pokud dítě používalo před usnutím mobilní telefon nebo tablet, stoupala šance na narušení spánku na dvojnásobek. Stejně tak na dvojnásobek stoupala pravděpodobnost, že se dítě bude druhý den cítit nevyspalé. Tato studie byla zveřejněna v odborném časopise JAMA Pediatrics.

Video Dopad Brexitu na spánek
video

Dopad Brexitu na spánek

Podobně negativní je dopad i na dospělé. „Čím více času strávíte zíráním na displej, tím horší je kvalita spánku,“ upozornil Gregory Marcus, který se spolupodílel na výzkumu, jenž provedla Kalifornská univerzita v San Franciscu. Tato studie je dalším kamínkem do mozaiky důkazů, jež naznačují, že elektronická zařízení mohou stát v cestě našemu usínání.

„Myslím, že teď už existuje dost údajů, které dokazují, že používat tato elektronická zařízení v noci je problém,“ řekl britský odborník na spánkovou vědu Simon Archer, jenž se na výzkumu nepodílel.

Modré světlo je nepřítelem spánku

„Spousta těchto zařízení vyzařuje dost modrého světla, které je obzvláště problematické, protože potlačuje hormon melatonin,“ citoval Archera britský list The Guardian. „Hladina melatoninu začíná stoupat několik hodin před příchodem spánku a je vlastně signálem vašemu tělu, aby se připravilo na spánek,“ dodal.

Modré světlo má na mozek takový účinek, který odpovídá varovnému signálu. Svou roli tudíž může sehrávat i přílišné zahlcení mozku obsahem sociálních sítí, internetových stránek či e-mailů. Studie vycházela z dotazníků a průzkumů stovek dobrovolníků, kteří si zároveň stáhli aplikaci, jež neustále a automaticky shromažďovala data o počtu hodin, během nichž byl displej telefonu aktivní. Do analýzy byli zahrnuti účastníci, kteří aplikaci používali nejméně 30 dní.