Polární záře rozzářily oblohu na severní polokouli. Dnes je snad uvidíte i na české obloze

Polární záře jsou výjimečným fenoménem, který se na naší obloze objevuje jen výjimečně. Tento týden jsou šance, že je lidé spatří, relativně vysoké.

Polární záře z oběžné dráhy
Zdroj: Pexels

Od 25. března byla na Slunci velká koronální díra, která směrem k Zemi chrlí silně urychlený proud částic. Díky interakci těchto částic s atmosférou naší planety byla na severní polokouli vidět v noci na 28. března fascinující podívaná – silná polární záře. Pokračovat bude i dnes v noci – tentokrát s největší pravděpodobností výskytu i nad Českou republikou.

Jak byly polární záře v uplynulých dnech vidět na severní obloze?

Ve velké Británii:

V Laponsku:

V Rusku:

V Kanadě:

Na Islandu:

Ve Skotsku:

V Norsku:

Na oběžné dráze:

Šance v České republice existuje jen v temných místech

Nejvhodnějšími místy pro spatření polární záře jsou ta, která jsou co možná nejdál od měst, pokud možno s dobrým výhledem nad severní horizont a bez světelného znečištění. Takovými místy jsou oblasti tmavé oblohy (Jizerská, Manětínská a Beskydská).

Přímo uprostřed v největší beskydské tmě – v Centru tmavé oblohy v Beskydech, se chystá dnes za příznivého počasí pozorování hvězdné oblohy velkými astronomickými dalekohledy. „Návštěvníci tak možná spatří kromě hvězd, mlhovin, hvězdokup, galaxií a dalších objektů hvězdné oblohy také polární záři. Ta může být viditelná kdykoliv během noci po dobu desítek minut. Je potřeba trpělivě vyhlížet,“ doporučuje Tomáš Hynek z Centra tmavé oblohy – Beskydy.

Na přiložené mapě jsou taková místa označena světle modrou barvou. Podle nejnovějších výpočtů by největší pravděpodobnost pozorování mohla být přibližně kolem půlnoci. Čím severněji, tím šance na spatření stoupá – zda se ale doopravdy objeví, jisté není.

Kde nejlépe pozorovat polární záři