Holografický kandidát. Ve francouzských volbách použili technologii budoucnosti

Moderní technologie jako z vědecko-fantastických filmů se začínají objevovat i v politice. Během kampaně ve francouzských volbách využil jeden z kandidátů hologram.

Mélenchonův hologram v Aubervilliers
Zdroj: Reuters Autor: Christian Hartmann

Levicový kandidát Jean-Luc Mélenchon vystoupil v neděli na mítinku v Lyonu. Současně ale pomocí několika kliknutí ve stejný čas jeho holografická podoba promlouvala k 6000 fanouškům v 450 kilometrů vzdálené Paříži.

Podle svědků, kteří se svěřili médiím, i podle videa, byl sice lehce zkreslený zvuk, ale jinak se přenos z technického hlediska povedl dokonale. Z větší vzdálenosti od pódia nebyl holografický Mélenchon vůbec rozlišitelný od živého člověka.

Jak to fungovalo?

Technici nejprve v Lyonu Mélenchona nafilmovali a pak přes satelit poslali videozáznam do Paříže. Tam byl obraz v nejvyšším možném rozlišení promítán na dvě odrazové plochy, které vytvářely iluzi trojrozměrného obrazce.

Tento způsob komunikace s potenciálními voliči nepoužil Mélenchon jako první politik. Primát v tom drží indický ministerský předseda Narénda Módí, který už roku 2014 využíval hologramy v poměrně masovém měřítku, když pomocí nich oslovoval voliče v menších vesnicích, kam by se nestihl fyzicky dostat. Promluvit s téměř miliardou voličů je v Indii jinak nemožné, technologie hologramů mu to umožnila – při kampani takto současně hovořil na 26 místech:

 

Roku 2014 využil holografické technologie také současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan, kdy při volebním mítinku nechal promítat svůj obří trojrozměrný obraz, aby pomocí něj vzbudil větší zájem. Podle záznamů to fungovalo velmi dobře:

Trik na mladé voliče?

Kritici už obvinili Mélenchona z toho, že se pomocí tohoto technologického triku pokusil dostat na přední stránky novin a že místo obsahu nabízí pouze formu. Naopak milovníci technologických novinek chválí, že tímto způsobem levicový politik oslovuje i mladší generaci, kterou jinak politika již moc nezajímá.

 Hologram může jako překvapení na voliče zabrat, ukazuje nejen něco nového a zatím jedinečného, ale současně naznačuje, že kandidát věří moderním technologiím a nebojí se jich.

Japonská holo-hvězda

Hologramy už velmi dobře fungují v zábavním průmyslu. Na tomto fenoménu je založen úspěch čistě virtuální japonské zpěvačky Hatsune Miku. Na koncertech vystupuje zásadně holografická podoba této 16leté animované postavičky. Jak to působí na návštěvníky koncertů, se můžete podívat sami: