Za objem svalů mohou geny, ukázal nový výzkum

Když nějaký úspěšný sportovec překoná další světový rekord, komentátoři to často glosují tím, že jde o výjimečnou kombinaci genetiky a tréninku. Až doposud ovšem nebylo mnoho důkazů o tom, že by se svalové dispozice dědily – respektive nebyl vysvětlený mechanismus, jak by se dědily.

Vědci teď oznámili, že identifikovali gen, který podle nich hraje roli v dědičnosti objemu svalů. A současně je spojen s řadou zdravotních faktorů, například s dlouhověkostí.

Již řada starších prací dokázala, že existuje úměra mezi objemem svalstva v těle a očekávanou délkou dožití. Svalstvo je nejčastějším druhem tkáně v těle a umožňuje nám vykonávat spoustu úkonů, které jsou nutné k přežití člověka a také ke správné funkci všech orgánů v těle. Množství svalů se ale člověk od člověka výrazně liší – a vědci teď zřejmě konečně našli ten faktor, který je za to zodpovědný.

Čím dál častějším problémem je také svalová atrofie:

Příběh rodiny se svalovou atrofií (zdroj: ČT24)

Objem svalové hmoty se mění podle toho, jakým životním stylem člověk žije, stravou a samozřejmě také cvičením. Ale nový výzkum dokazuje, že také genetická výbava je v tom nesmírně důležitá. Popsal to rozsáhlý výzkum na University of Aberdeen vedený Dr. Arimantasem Lionikasem a zveřejněný v odborném časopise Nature Genetics. Výzkum proběhl na myších, ale podle vědců není důvod, aby neměl stejný význam také u lidí.

Existuje souvislost mezi svaly a rakovinou?

Gen zodpovědný za množství svalové hmoty v těle byl již dříve popsán, ale v souvislosti s šířením rakoviny. Již byly také vyvinuté léky, které ho mají cílit. Vědecký tým, který za tímto objevem stojí, by nyní rád zkoumal, jak tato léčiva působí na svalovou tkáň. Pokud existuje více rozdílných léčiv zasahujících stejný gen, výzkum by mohl odhalit, která má méně negativní efekt.

Svalová hmota má pro lidi neuvěřitelně velký význam, zejména když stárnou. Již jsme u seniorů potvrdili hypotézu, že ti s menším objemem umírají v mladším věku. Náš výzkum naznačuje, že tento gen hraje roli v regulaci svalové hmoty. Tím, že již existují léčiva proti jeho působení, dává našemu výzkumu další naději na jeho úspěšné pokračování.