Švýcarští vědci chtějí vytvořit solární drony, které nemusí nikdy přistát

Bezpilotní letouny na solární pohon, které se ve vzduchu udrží několik měsíců bez paliva, chtějí vyvinout švýcarští vědci a dobrodruzi Bertrand Piccard a André Borschberg. Informovala o tom agentura DPA. Oba muži před nedávnem dokončili cestu kolem světa v letounu Solar Impulse 2.

Piccard a Borschberg tvrdí, že potřebné technologie už jsou k dispozici. „Musíme je jen správně použít,“ řekl Piccard. Vědcům ale může trvat i několik let, než práci na solárních dronech dokončí.

I jiné firmy, mezi nimi také internetová společnost Facebook, pracují na projektech zahrnujících bezpilotní solární letouny.

Video Cesta Solar Impuls 2 přepisuje dějiny aviatiky
video

Cesta Solar Impuls 2 přepisuje dějiny aviatiky

Piccard odmítl obavy, že zvolení Donalda Trumpa, zastánce fosilního paliva, prezidentem Spojených států ovlivní celosvětový vývoj takzvaných „čistých“ technologií šetrných k životnímu prostředí. Podle Piccarda mají lidé o nové technologie zájem, protože jsou pro ně cenově výhodné. Jako příklad uvedl LED světla, která snižují náklady na elektřinu.

Piccard v nedávném telefonickém rozhovoru pro magazín Wired prozradil, že létající drony poháněné solární energií by mohly poprvé začít létat už za tři roky - a mohly by klidně doletět až do stratosféry.

Tyto drony by mohly mít rozpětí křídel až 50 metrů a v představě svých tvůrců by nemusely vůbec přistávat. Mohly by přenášet data, sledovat řadu procesů v atmosféře i na Zemi. 

Letadlo, které přepsalo dějiny

Letos v červenci dokončili Piccard a Borschberg v letounu na solární pohon Solar Impulse 2 cestu kolem světa, kterou začali v březnu loňského roku. Cesta měla původně trvat pět měsíců; kvůli nepřízni počasí i technickým obtížím ale vědci museli udělat neplánovanou devítiměsíční pauzu.

„Solární energie jako prostředek pro velkou leteckou dopravu pilotovaných letadel podle všeho ještě není zralá. Účinnost (solárních) článků ještě není taková, aby mohly pohánět boeing. Letadlo je veliké, ale není praktické. Bylo snad pomalejší než balón, který oblétl svět.“

Martin Velek, letecký publicista

Stroj zdolal 40 tisíc kilometrů dlouhou trasu. Na cestě, kterou propagoval čisté technologie, se pohyboval průměrnou rychlostí mezi 45 až 90 kilometrů za hodinu. 

Projekt za víc než 100 milionů dolarů sponzorovaly především Spojené arabské emiráty. Nejdelší úsek měřil 8924 kilometrů a vedl z japonského města Nagoya na Havaj. Borschberg řídil letoun 118 hodin, čímž překonal světový rekord v nepřetržitém sólovém letu.