Naděje pro pacienty s poraněnou míchou: vědci rozchodili opici s traumatickým poškozením

Vědci ze Švýcarska umožnili pokusné opici opět ovládat jinak chromou nohu. Pomocí implantovaných přístrojů totiž obešli poškozenou míchu. Vůbec poprvé sestrojili zařízení, které dokáže číst signály z mozku a ty pak v reálném čase předávat paralyzované končetině. Výzkum publikoval prestižní vědecký časopis Nature.

Kvůli poranění míchy nemůže tento makak ovládat svou pravou zadní nohu. Pak ale vědci zapnou implantované přístroje a opice může znovu chodit.

Neurolog Gregoire Courtine popisuje, jak jejich práce probíhala: „Vložili jsme jednu z elektrod do malé oblasti mozkové kůry, která kontroluje nohu. A poslali informace ze všech neuronů, které jsme nahráli, do počítače. Ten dekóduje pohybové povely primáta založené na tomto signálu. To znamená natahování nebo krčení nohy.“

Revoluční operace míchy u opice (zdroj: ČT24)

Počítač pak data bezdrátově pošle do přijímače, který umístili na míchu. Pomocí elektrických impulsů ve správný čas a ve správném pořadí stimuluje svaly končetiny. Neurochiruržka Jocelyne Bloch popsala, jak důležitý je tento výzkum: „Číst mozkovou aktivitu není nic zcela nového, stejně tak stimulovat míchu. Ovšem spojení obojího – propojení dekódování mozku a stimulace míchy tak, aby vznikla komunikace – to je něco zcela nového.“

Je to poprvé, kdy neurotechnologie obnovila u primátů pohyb, ovšem před námi je ještě řada výzev. Vědci ze švýcarského federálního technologického institutu teď pracují na klinické studii, aby implantáty mohli vyzkoušet i na lidech s poraněnou míchou. Běžné využití této technologie ale předpokládají až za několik let.

Vydáno pod