Nechceme tu mít Divoký západ. Americká vláda přišla s pravidly pro robotická auta

Spojené státy se konečně rozhodly, jak bude vypadat budoucí svět autonomních automobilů.

Digitální éra se stále hlouběji projevuje i v dopravě, a proto je potřeba nastavit jasná a přitom jednoduchá pravidla, jak mají fungovat automobily bez řidičů. Tak zní zpráva amerického ministerstva dopravy z pondělka tohoto týdne.

Barack Obama

Barack Obama

prezident USA

„Bezpečnější a snadnější řízení. Méně přeplněné, méně znečištěné silnice. Tak může vypadat využití technologie pro dobrou věc.“

Barack Obama

prezident USA

Obamova vláda zveřejnila tyto zásady v 116stránkovém dokumentu, kde shrnuje základy toho, jak by měly autonomní vozy v budoucnu v USA fungovat, co je pro ni v tomto oboru prioritou a také naznačuje, jak bude celý tento segment dopravy kontrolovat. Celá zpráva je zde: 

Federal Automated Vehicle Policy 1.24 MB

Dokument vznikal ve spolupráci s největšími firmami, které v oboru podnikají, bezpečnostními odborníky, právníky, neziskovými organizacemi a guvernéry. Je pravděpodobné, že tento dokument se stane základem, z něhož vzejde podoba světa budoucnosti – světa, kde jsou vozy bez řidičů častější než auta řízená lidmi. Jak bude tento svět vypadat?

Ve světě robotických aut už žijeme

Deník NY Times tvrdí, že tato zpráva je zatím nejagresivnějším signálem federální vlády k tomu, že pokládají technologii automatických automobilů za progresivní pro budoucnost dopravy. Dali tím jasně najevo, že „automatické automobily se nestanou Divokým západem, na kterém si soukromé firmy budou dělat cokoliv, aniž by je někdo kontroloval.“ Současně jsou ale předlohy pravidel dostatečně volné, aby se v nich dalo svobodně podnikat a firmy se nebály zkoušet novinky.

„Představujeme si, že v budoucnosti budete moci sundat ruce z volantu a vaše cesta se pak stane klidnou a odpočinkovou – místo frustrující a vyčerpávající.“

Jeffrey Zients

ředitel National Economic Council

Pokyny ministerstva dopravy se dotýkají čtyř základních oblastí:

  • Standardy pro bezpečnost pasažérů i ostatních účastníků provozu
  • Výzva světu, aby vznikly závazné a stejné normy po celé planetě
  • Popis, jak se týkají současné zákony a regulace autonomních vozidel
  • Jak by mohla vypadat budoucí omezení robotických vozů

Základem je podle analytiků 15bodový výčet bezpečnostních doporučení pro tuto technologii. Myslí se v něm nejen na fyzickou bezpečnost cestujících, ale také na jejich právo na soukromí – tedy klasickou digitální bezpečnost. Představa nahackovaných automobilů ovládaných teroristy (nebo znuděnými teenagery) je dostatečně hrozivá i pro americké úředníky. Výrobci by se měli zamyslet i nad tím, jak budou vozy komunikovat mezi sebou i se svými pasažéry a také, jak budou vypadat opatření pro případ, že by autopilot ve voze selhal.

Ministerstvo přišlo nejen s cukrem, ale také s bičem: výrobci budou muset prokazovat, jak bezpečná jejich technologie je, a také pravidelně dokládat, co se děje s daty, která flotily autonomních vozů při cestách nasbírají.

Autonomní realita je v rukou velkých hráčů

V řadě ohledů přichází tato iniciativa již poněkud pozdě. Výrobci autonomních vozů totiž dokázali vylepšovat svou technologii tak rychle, že kontrolní orgány doposud nestačily reagovat. Například společnost Tesla už prodala několik desítek tisíc vozů s funkcí Autopilot. Ty sice stále ještě vyžadují přítomnost řidiče, ale v řadě situací již pomocí technologie strojového učení dokáží bezpečně řídit zcela samy – byť musí mít řidič z bezpečnostních důvodů pořád ještě alespoň jednu ruku na volantu. Podívejte se, jak vypadá taková jízda teslou:

 

Podobné plány jako Tesla má už také řada jiných velkých hráčů na trhu: Google testuje již několik let robotická auta na zkušebních okruzích, vlastní autonomní auta již využívá i společnost Uber – v praxi od půlky září v Pittsburghu. Úplně první společností, která dokázala dostat robotická auta na silnice do běžného provozu, je asijská Nutonomy. Ta už v Singapuru spustila na jaře dva autonomní taxíky:

 

Své investice do této inovace přelévají také klasické automobilky, společnost Ford by ráda měla v prodeji první takový vůz roku 2021.

K otázce autonomních automobilů se vyjádřil v pondělí i Barack Obama. Podle něj mohou tyto technologie zachránit v budoucnosti desetitisíce lidských životů: jen vloni zemřelo při automobilových nehodách v USA asi 40 000 osob.