Technici NASA stále zápasí s prasklinami v nádrži Discovery

Mys Canaveral (USA) - Technici amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) utěsnili vnější nádrž raketoplánu Discovery, z níž unikalo vodíkové palivo. Zároveň ale objevili další dvě praskliny v hliníkovém plášti nádrže, které bude nutné opravit, uvedla NASA na svých internetových stránkách. Úřad stále předpokládá, že raketoplán bude moci odstartovat 30. listopadu.

Únik vodíku při plnění externí nádrže znemožnil start Discovery 5. listopadu. Při následném zkoumání nádrže objevili technici půlmetrovou trhlinu v pěnové izolaci nádrže. Když byla pěna odstraněna, našli pod ní technici dvě malé trhliny v hliníkovém plášti nádrže. Další dvě trhliny byly objeveny na přelomu minulého a tohoto týdne.

Pro opravení trhlin budou muset pracovníci NASA vyříznout poškozené části pláště nádrže a na jejich místo přivařit jiné kusy hliníku. Opravená místa následně znovu překryje izolační pěna. V minulosti se už NASA s podobnými problémy na externí nádrži potýkala, oprava se ale vždy uskutečnila v továrních halách, a ne na startovací rampě.

Úřad stále předpokládá, že se podaří závady odstranit před novým startovacím oknem pro let Discovery k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Příhodné podmínky pro start budou mezi 30. listopadem a 6. prosincem.

Discovery má na ISS vynést logistickou plošinu užívanou při práci astronautů vně stanice, víceúčelový modul, zásoby i náhradní díly na nutné opravy. Na palubě Discovery bude i humanoidní robot Robonaut 2, který má při vesmírné misi ukázat, jak mohou humanoidi pomáhat posádce na oběžné dráze.