Bombardér prorazil sedm zdí. Empire State Building ale zůstal stát

New York/Praha – „Ze své pozice nevidím ani špičku Empire State Building,“ prohlásil přesně před 70 lety, 28. července 1945, plukovník William Smith, který řídil nad New Yorkem americký bombardér B-25. Pilot ale ztratil v mlze orientaci a s letounem narazil do tehdy nejvyšší budovy světa Empire State Building. Při nehodě zahynulo 14 lidí, statika budovy ale nebyla ani přes takové poškození narušena.

Statik: Důležité bylo, že ve chvíli nárazu bylo v letadle málo paliva (zdroj: ČT24)

Plukovník vzlétl s desetitunovým bombardérem z Bedfordu ve státě Massachusetts a v plánu bylo přistát na letišti Newark v New Jersey. Při přeletu nad newyorským letištěm La Guardia nicméně řídící věž Smithovi doporučila ihned přistát. „Mraky jsou tak nízko, že zakrývají nejvyšší poschodí Empire State Building,“ slyšel pilot. V letu ale pokračoval.

Nad středem Manhattanu pak začal najednou letoun klesat a dokonce vysunul podvozek. Pilot se pokusil z labyrintu mrakodrapů vystoupat, bylo už ale pozdě. V 9:55 hodin ráno narazilo letadlo do 78. a 79. poschodí Empire State Building asi 300 metrů nad úrovní ulice. Tříčlenná posádka zahynula okamžitě, stejně jako 11 lidí v mrakodrapu, 25 jich bylo zraněno. 

Neuvěřitelné štěstí měla Betty Lou Oliverová, která v Empire State Building pracovala jako obsluha výtahu. Letecké palivo z bombardéru ihned explodovalo a v místě vypukl požár, který poničil místnosti i o čtyři patra níž. Výbuch Oliverovou popálil a záchranáři se ji snažili spustit výtahem dolů. Ocelová lana byla ale poškozená a výtah se zřítil. Žena přežila i tuto událost. Dodnes je zapsána v Guinessově knize rekordů jako člověk, který přežil pád výtahem z největší výšky, ze 75. patra.

Náraz vytvořil otvor deset krát deset metrů. Letoun se v budově zaklínil, část jednoho z jeho dvou motorů spolu s půltunovým podvozkem prorazila sedm zdí, vypadla jižní stěnou mrakodrapu a prorazila střechu sousedního domu. Mrakodrap ale díky své konstrukci vydržel a nezřítil se.

Podle statika Jiřího Chalaby budova vydržela, protože se s podobnou situací počítalo už v jejím návrhu a byla tak i konstruována. „Navíc si musíme uvědomit, že vůči hmotnosti toho mrakodrapu, bylo letadlo víceméně malé. A tím, že se pilot chystal na přistání, tak tam bylo i málo paliva,“ říká Chalaba a dodává, že svou roli sehrála zřejmě i pilotova snaha rozsah srážky minimalizovat – letadlo narazilo do ocelobetonového patra, které náraz ztlumilo.

Nabízí se tedy otázka, jaký byl rozdíl mezi nárazem bombardéru do Empire State Building a teroristickým útokem na Dvojčata World Trade Center. „Hlavní rozdíl je v množství paliva. Kdyby ta stará budova byla vystavena stejné tepelné zátěži, jaké byla vystavena Dvojčata, tak by to poškození bylo veliké,“ vysvětluje Chalaba.

Mrakodrap Empire State Building vysoký 381 metrů byl otevřen v dubnu 1931. Jeho výstavba trvala pouze jeden rok a podílelo se na ní tři tisíce dělníků. Má 102 pater a i s anténou je v současnosti druhým nejvyšším mrakodrapem New York City. Hned za novým One World Trade Center. Nejvyšší budovou na světě byl až do roku 1972, kdy bylo otevřeno Světové obchodní středisko (WTC) v New Yorku. Titul nejvyšší stavby mu ale vzala už v roce 1967 televizní věž Ostankino v Moskvě.

Vydáno pod