Vesmír možná budou v budoucnu brázdit plachetnice

Pasadena (USA) - Plachetnice pomáhaly po staletí objevovat utajené kouty Země, teď by mohly jiné plachetnice pomáhat objevovat tajemství vesmíru. Bez motoru - jen díky elektromagnetickému vlnění. LightSail je plachta tenčí než pramen lidských vlasů, složit se dá do krabice od bot, ale když se roztáhne, je velká zhruba jako malá garsonka. Ve vesmíru se má pohybovat podobně jako plachetnice na moři, místo větru ji ale budou pohánět fotony - tedy částice sluneční energie. V ideálním případě natolik, že rozpohybují malou raketu.

„Možná se to zdá zpočátku neuvěřitelné, je ale pravda, že sluneční světlo má sílu, přestože nejde o masu. Fotony nejsou hmatatelné, zajistí ale pohyb, když narazí do předmětu,“ vysvětluje Bill Nye ze společnosti Planetary Society.

Zatím jde jen o testovací fázi, na niž ve velkém přispěla i veřejnost. Pokud zkouška vyjde, další, mnohem náročnější let čeká plachetnici už napřesrok. Vědci si od ní slibují, že budou moct zkoumat hlavně to, co sami chtějí, aniž by byli závislí na vůli úřadů.

„Tohle je součástí toho, co teď všichni mají rádi - tedy demokratizace vesmíru, kde každý, kdo si může dovolit relativně malý satelit, ho bude moct poslat do velkých vzdáleností v solárním systému,“ soudí Nye. Na podobném projektu už léta pracují agentury ve Spojených státech a Japonsku, soukromníci ale i díky velké motivaci mají zřejmě v tomhle závodu zatím navrch.

LightSail by měla pomoci objevovat vesmír (zdroj: ČT24)