Lubitz si osudný manévr zkoušel několikrát během předchozího letu

Berlín - Kopilot airbusu společnosti Germanwings, který se v březnu zřítil ve francouzských Alpách, vyzkoušel navedení letounu na klesání už při letu z Düsseldorfu do Barcelony, a to dokonce několikrát. Uvedl to francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA. Při zpátečním letu Andreas Lubitz poslal letadlo k zemi, ukazují to poslední závěry vyšetřovatelů. Ve francouzských Alpách po nárazu zahynulo všech 150 lidí na palubě.

Německý kopilot Andreas Lubitz za letu navedl „cvičně“ stroj na klesání několikrát, když byl hlavní pilot asi čtyři minuty mimo kabinu. Zkouška úmyslného klesání osudného Airbusu A320 ale neměla na let do Barcelony „citelný dopad“ a bylo ji těžké odhalit, protože se tak stalo po zahájení plánovaného sestupu letadla, poznamenal úřad ve své nové zprávě o probíhajícím vyšetřování.

„Mohu jen říci, že nasměroval stroj k výšce pouhých 100 stop (30 metrů), a to několikrát,“ řekl v Paříži novinářům ředitel BEA Remi Jouty. Mluvčí německé letecké společnosti Lufthansa, mateřské firmy Germanwings, podle agentury AP řekl, že společnost zatím neměla čas předběžnou zprávu o 30 stranách analyzovat a nehodlá ji brzy komentovat.

O zprávě jako první informoval německý bulvární deník Bild. Podle Bildu vyšetřovatelé uvedli, že letadlo přešlo cestou do Barcelony do „několikaminutového kontrolovaného klesání, k němuž nebyl žádný technický důvod“.

„Není jasné, zda to mělo být dovedeno až do tragického konce, nebo zda to byl jakýsi pokus, co to udělá, jaké budou reakce řízení letového provozu, jeho kolegy,“ uvedl letecký publicista Martin Velek ve vysílání ČT24.

Letadlo nízkonákladových aerolinek Germanwings se zřítilo 24. března. Podle dosavadních závěrů vyšetřování využil Lubitz toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny, navedl stroj na klesání a nechal ho zvyšovat rychlost. Letadlo narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů za hodinu, nikdo na jeho palubě nepřežil.

Lubitz podle německé prokuratury před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou. V minulosti se léčil s depresemi. Závěrečná zpráva francouzských vyšetřovatelů se očekává asi za rok a bude podle Reuters nejspíš i doporučovat opatření ohledně zavírání dveří pilotní kabiny a sledování zdravotního stavu pilotů.

Po tragédii aerolinky změnily pravidla

Řada leteckých společností už na základě prvních výsledků vyšetřování nařídila, aby v době letu byli v pilotní kabině letounu vždy nejméně dva lidé. Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí podle nových pravidel do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.

Letecký publicista: Lubitz mohl svými manévry testovat reakce (zdroj: ČT24)