Nerovní i po smrti. Odškodné za oběti německého letu rozliší národnost

New York/Berlín - Výše odškodného pro pozůstalé, jejichž příbuzní minulý týden zemřeli na palubě letu německé společnosti Germanwings, se bude lišit v závislosti na národnosti zesnulých pasažérů. Informuje o tom web amerického listu The New York Times s tím, že o částce podle rozdílných kritérií rozhodují národní soudy. Při pádu letadla zemřelo 150 lidí včetně posádky, všechny oběti budou identifikovány do konce týdne.

„Nejpozději do konce týdne bude možné identifikovat všechny oběti,“ prohlásil francouzský prezident François Hollande po společném zasedání německé a francouzské vlády. Dosavadní odhady expertů zabývajících se analýzou DNA přitom hovořily o týdnech či měsících. V pondělí měli k dispozici srovnávací údaje jen ke zhruba 60 obětem.

Odškodné pro pasažéry při leteckých nehodách stanovuje Montrealská úmluva, mezinárodní smlouva přijatá v roce 1999, podle níž letecké společnosti nesou v případě nehody odpovědnost za zranění nebo smrt cestujících a musejí jim (nebo jejich rodinám) zajistit finanční kompenzaci. Konkrétní výši odškodného za ztrátu života na palubě letu ovšem úmluva neurčuje, a je proto v kompetenci národních soudů, jakou výši stanoví dopravci k vyplacení.

V případě letu 9525 německých aerolinek Germanwings, který 24. března mířil ze španělské Barcelony do německého Düsseldorfu a zřítil se ve francouzských Alpách, se dá podle amerického listu The New York Times předpokládat, že se bude částka výrazně lišit, a to kvůli složení pasažérů, mezi kterými byli Španělé, Němci i tři Američané. „Rodiny tří amerických obětí pravděpodobně získají vyšší odškodné než příbuzní jiných obětí, neboť soudy ve Spojených státech přiznávají vyšší odškodné než soudy v Evropě,“ píše NYT.

Míst, kde mohou pozůstalí žádat odškodné, je navíc hned několik; mohou se obrátit na justici v zemi, kde sídlí dopravce, v zemi, odkud stroj letěl, kde se zřítil, ale i tam, kde pořídili letenku, nebo v místě svého bydliště.

Průměrné odškodné při leteckých haváriích ve Spojených státech činí 4,1 milionu eur, ve Velké Británii 1,5 milionu eur, ve Španělsku jde o 1,3 milionu a ve Spolkové republice Německo o 1,2 milionu eur; německé soudy schvalují odškodné, které pokrývá náklady na pohřeb, psychologickou pomoc nebo alimenty a jinou finanční podporu sirotků. „Celková výše platby je ale obvykle jen zlomek toho, co by mohli dostat v Americe,“ konstatuje americký deník.

Advokát: Odškodné může Germanwings vyjít na 324 milionů eur

Podle právních expertů tak může zřícení letadla pro dceřinou společnost Lufthansy skončit vyplácením odškodného ve výši stovek milionů dolarů; Jamese Healy-Pratt z londýnské advokátní kanceláře Stewarts Law hovoří o celkových nákladech ve výši 324 milionů eur (bezmála 9 miliard korun).

Obecně sice platí, že reparaci může letecká společnost snížit, pokud je schopná prokázat, že na havárii nenese vinu. To je ale v praxi prakticky nemožné, v případě alpské tragédie navíc dosavadní informace svědčí o tom, že s letadlem záměrně havaroval psychicky narušený kopilot, zaměstnanec dopravce.

„Pro Germanwings by byla komerční sebevražda, kdyby se pokusila zpochybnit odpovědnost, kterou vůči rodinám příbuzných nese,“ konstatuje právník Robert Alpert. Lufthansa ostatně již uvedla, že hodlá svým závazkům dostát a vedení Germanwings oznámilo, že již vyčlenilo 50 tisíc eur pro každou rodinu na pokrytí okamžitých nákladů.