Piloti kritizují vyšetřovatele i média: Nesuďte předčasně

Berlín – Ve Francii i v Německu se dál vyšetřuje úterní pád letadla v Alpách. Stále se nepodařilo najít druhou z černých skříněk, která by mohla zpřesnit dosavadní poznatky. Vyšetřovatelé za hlavního viníka považují pilota-asistenta Andrease Lubitze, který měl v nepřítomnosti kapitána vědomě navést cestovní airbus do skal. Několik profesních organizací se ale ohradilo proti předčasnému odsuzování jednotlivce, dokud nejsou známy jasné důkazy. Nelíbí se jim role médií v celém případu a obávají se o nestrannost vyšetřování.

Piloti jsou podle zveřejněných vyjádření šokovaní zejména tím, jak média očerňují druhého pilota bez znalosti toho, co se skutečně stalo. „Neměli bychom dělat předčasné závěry založené na omezených zdrojích informací. Důvody, které vedly k této tragické havárii, budou známy teprve potom, co budou pečlivě prozkoumána veškerá data,“ sdělil předseda německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Ilja Schulz.

Francouzské odbory dokonce zvažují trestní oznámení za vyzrazené služební tajemství. K tomu prý došlo tím, že z vyšetřování předčasně unikly informace o hlasovém záznamu v pilotní kabině. Časné zveřejnění údajů z hlasového záznamníku ostře kritizuje i mezinárodní asociace dopravních pilotů IFALPA se sídlem v kanadském Montrealu. Podle ní jde o zničení důvěry mezi vyšetřovateli a rodinami obětí a využití těchto informací je „nepřijatelným porušením soukromí“, jehož jediným cílem je „hon za senzací a voyerismus nejhrubšího zrna“.

Piloti
Zdroj: ČT24

Kritiku si vysloužili i francouzští vyšetřovatelé, kteří by podle některých expertů neměli do světa vypouštět spekulace. „Říkám, že nemáme úplný obrázek. Je směšné někoho obviňovat v této fázi vyšetřování,“ řekl britské televizní stanici Sky letecký konzultant Gideon Ewers.

Robejšek: Neumím si představit, že by piloti nyní opět stávkovali (zdroj: ČT24)

Sedmadvacetiletý kopilot Andreas Lubitz podle policistů i několika svědectví v minulých letech zřejmě trpěl vážnými psychickými problémy a byl pod soustavným dohledem lékařů. V jeho domě vyšetřovatelé našli i neschopenku, vystavenou i na den letu. Při úterním letu z Barcelony do Düsseldorfu využil momentu, kdy kapitán odešel na toaletu, začal s letadlem klesat a na volání a klepání kolegy nereagoval. Podle vyšetřovatelů byl při soustavném, osmiminutovém klesání klidný a věděl, co dělá. Následoval tvrdý náraz do skály a smrt všech 150 lidí na palubě. 

Kapitánovi při snaze zabránit činu kolegy prý nepomohla ani sekyra

Kapitán letu společnosti Germanwings podle bulvárního deníku Bild dokonce použil sekyru, která se nacházela na palubě stroje, a pokoušel se s její pomocí prorazit pancéřované dveře ve snaze zabránit katastrofě. Mluvčí německé společnosti listu potvrdila, že sekyra bývá na palubě každého podobného letounu. „Je součástí bezpečnostního vybavení letounů A320,“ řekla mluvčí. 

V místě úterní havárie německého airbusu ve francouzských Alpách se dnes za rozbřesku obnovilo především pátrání po druhé černé skříňce s technickými záznamy o letu. Odborníci také pokračují ve sběru vzorků DNA s cílem postupně identifikovat všech 150 obětí katastrofy. 

Najít záznamník letových parametrů FDR (Flight Data Recorder), který registruje výšku letu, rychlost či stav palubních přístrojů, je prioritou. Bude to ale složité, protože hledané zařízení nevydává signál. Navíc místo dopadu vysoko v horách je velmi členité, v pátrání podle televize pomáhají horolezci. 

Příbuzní obětí se sešli ve městě Le Vernet
Zdroj: ČT24/ČTK/AP

Krátce po neštěstí se už našla první ze dvou skříněk, a to zvukový záznamník, který nahrává konverzaci mezi piloty, s leteckými dispečery i veškeré další zvuky v kabině. 

Zatímco vyšetřovatelé v Německu a dalších zemích odebírají vzorky DNA v obydlích obětí, francouzské týmy sbírají ostatky a určují jejich DNA ke konečné identifikaci mrtvých. Toto pátrání potrvá více dní, uvedl bez dalšího upřesnění podle France24 představitel stovky členů pátracích týmů, kterým opět pomáhají vrtulníky.