Klesání airbusu spustil pilot, odmítl pustit kapitána do kokpitu

Paříž/Berlín - V době pádu airbusu společnosti Germanwings byl v kokpitu stroje pouze německý kopilot Andreas Lubitz. Sám spustil klesání letadla a odmítl pustit kapitána zpátky do kabiny. Podle vyšetřovatelů měl „evidentní vůli zničit letadlo“. Zatím nejsou indicie, že by měl kontakty na teroristy. Při nehodě zemřelo všech 150 lidí na palubě. Španělská vláda vyjádřila nad závěry francouzských vyšetřovatelů zděšení; aerolinky Germanwings i Lufthansa jsou šokovány.

Francouzští vyšetřovatelé oznámili, že prvních dvacet minut letu stroje probíhala komunikace v kabině bez problémů. Oba piloti spolu hovořili německy o průběhu letu. Pak kapitán předal řízení kopilotovi a odešel na toaletu. V té době letěl stroj na autopilota a v tomto režimu očividně setrval až do pádu.

Prokurátor: Tlačítko klesání nemohl kopilot zmáčknout omylem

Kopilot následně vědomě otočil spínač, který spustil klesání stroje. Na opakované volání kontrolní věže z Marseille neodpovídal. Na záznamu černých skříněk je slyšet, jak se kapitán stroje snaží dostat zpátky do kabiny, ale kopilot ho odmítá pustit. Až do nárazu stroje byl 28letý Lubitz naživu, zdravotní potíže vyšetřovatelé odmítli - jeho dýchání bylo pravidelné a klidné.

Andreas Lubitz začal pro Germanwings pracovat v září 2013 a měl nalétáno 630 hodin. Kapitán měl 10leté zkušenosti a na strojích typu A320 nalétal přes 2000 hodin.

Nic neumožňuje říct, že šlo o teroristický útok

Francouzské úřady už požádaly německou prokuraturu, aby začala kopilota vyšetřovat: „Nic o jeho osobě nevíme. Jde o německého občana, proto ho musí vyšetřovat úřady v Německu. Nikde nebyl veden jako terorista,“ uvedl francouzský prokurátor Brice Robin na tiskové konferenci.

Oběti podle všeho až do poslední chvíle nic netušily. Na záznamnících se ozvaly výkřiky až těsně před nárazem stroje do skály. „Před dopadem jsme slyšeli to, co může být prvním nárazem letadla na povrch. Zřejmě se sklouzlo po svahu a ještě se dostalo do vzduchu,“ dodal prokurátor.

Vyprošťování pozůstatků obětí havárie a jejich identifikace na základně testů DNA potrvá týdny. Teprve poté si těla budou moci převzít příbuzní. Podle Robina není možné těla předávat příbuzným postupně, jak bude ztotožňování pokračovat, podle předpisů je nutné identifikace nejdříve zcela dokončit.

Ředitel Lufthansy: Je to nepochopitelný čin (zdroj: ČT24)

Lufthansa: Jsme zděšeni. Je to nejhorší událost celé historie koncernu

Ředitel Lufthansy (mateřské společnosti Germanwings) Carsten Spohr vyjádřil naprosté zděšení z výsledků vyšetřování: „Něco takového bychom si nedokázali představit ani v nejhorších nočních můrách. Personál vybíráme velice pečlivě, je to součást naší politiky.“ Dodal, že Lufthansa zatím nemá žádné informace o tom, co by mohlo pilota k takovému činu přivést.

Ujistil ale, že Lubitz prošel přísným výcvikem, bez problémů splnil všechny zdravotní, psychologické a technické testy. Za celou dobu svého působení u Germanwings neměl žádné problémy.

Carsten Spohr: „Je jedno, jaká máte bezpečnostní pravidla. Podobný případ se nedá nikdy na celém světě vyloučit. Mám naprostou důvěru ve své kolegy. Zůstanou nejlepšími piloty na světě.“

Proti vůli posádky není možné dostat se do kokpitu

Spohr upozornil, že od 11. září 2001 platí v letecké dopravě zvláštní pravidla, kvůli nimž se nikdo z venku nedostane proti vůli posádky do kabiny letadla. „Dveře do kokpitu jsou pancéřované a nedají se překonat ani použitím menší zbraně. V případě, že jeden z pilotů opustí kokpit, může na svého kolegu zazvonit.“ Díky kameře umístěné před dveřmi posádka vidí, kdo chce do kokpitu vstoupit a může dveře otevřít. Pro případ, že je jeden z pilotů pryč a druhý upadne do bezvědomí, existuje kód, který po zadání do dvěří vyšle do kabiny signál - pokud na něj není odpovězeno, dveře se elektronicky otevřou. Tomuto otevření ale může posádka v kokpitu zabránit a dveře zamknout.

PODÍVEJTE SE: Jak fungují dveře do kokpitu airbusu (v angličtině) (zdroj: ČT24)