Ve francouzských Alpách se zřítilo letadlo se 150 lidmi, nikdo nepřežil

Paříž - Na jihu francouzských Alp se zřítil letoun Airbus A320 společnosti Germanwings se 150 lidmi na palubě. Franouzská policie potvrdila, že na místě neštěstí nebyli nalezeni žádní přeživší. Kvůli obtížnému terénu v oblasti havárie bude převoz pozůstatků trvat několik dní. Společnost Germanwings zatím nemá žádné indicie, které by pád letadla osvětlily. Záchranáři už lokalizovali černou skříňku, zatím zůstává na místě neštěstí. Stroj letěl z Barcelony do Düsseldorfu, z radarů se ztratil nedaleko obce Digne v jižní Francii.

Vrtulníky francouzské policie objevily trosky airbusu, který se zřítil mezi obcemi Digne-les-Bains a Barcelonnette nedaleko hranic s Itálií. „První svědci ze záchranných složek naznačují, že na místě nejsou žádní přeživší,“ sdělil mluvčí francouzského ministerstva vnitra Pierre-Henry Brandet. 

Co nejblíže k oblasti pádu airbusu se snaží dostat konvoje francouzských četníků a hasičů. Byly už nalezeny první úlomky stroje, což napovídá, že se letadlo začalo rozpadat už před dopadem na zem. Záchranáři nasadili do pátrání po obětech tragédie terénní vozy i pátrací psy. Podle CNN převážejí záchranářské vrtulníky pozůstatky cestujících do školy, která se nachází v oblasti pádu stroje.

  • Mezi oběťmi by mělo být minimálně 45 Španělů a 67 Němců. Letadlem vedle nich cestovali také Turci. Žádný Francouz ale na palubě nebyl. Letadlem cestovalo i 16 německých školáků, kteří se vraceli z výměnného pobytu ve Španělsku.

Italský deník La Stampa zveřejnil na Twitteru první fotografie z místa neštěstí:

Prezident Hollande označil havárii za tragédii a vyzval k solidaritě s oběťmi. Zároveň dodal, že oblast, kde se letadlo zřítilo, je těžko přístupná. „Tyto hory jsou těžko přístupné, tím spíš v zimě. Jsou tam velmi příkré srázy, takže budeme potřebovat specializované horské záchranáře,“ citoval web Telegraph.co.uk Yvana Théaudina, horského průvodce, který oblast zná. Podle francouzského ministerstva vnitra se trosky letadla nacházejí v nadmořské výšce kolem 2000 metrů. Na plochu dvou kilometrů čtverečních je podle agentury AFP možný přístup pouze z vrtulníku, auta na místo nevyjedou. 

Francouzský deník Le Figaro přinesl svědectví obyvatele oblasti, ve které se letadlo zřítilo: „Moc jsem toho neviděl, tak dvě tři vteřiny. Letadlo letělo velmi nízko, mohlo být tak 1500 až 2000 metrů vysoko. Ještě mě napadlo, že takhle jenom těžko přeletí přes hory. Pak došlo k nehodě.“

Německé ministerstvo zahraničí už kvůli zřícení stroje ustavilo krizový štáb a zřídilo zvláštní telefonní linku pro příbuzné pasažérů osudného letu 4U 9525. Německý ministr zahraničí Frank-Walter Steinmeier prohlásil, že Berlín je v úzkém kontaktu s francouzskými úřady. Mluvčí německé kancléřky Angely Merkelové oznámil, že zpráva o nehodě letadla Germanwings kancléřkou „hluboce otřásla“. „Ještě nevíme dost informací. Je tu mnoho spekulací o příčinách zřícení a to všechno bude důkladně vyšetřeno,“ prohlásila sama Merkelová, která na místo trágédie zítra osobně přijede.

Španělský král Felipe VI. přerušil kvůli pádu letadla svou oficiální návštěvu Francie, kam dorazil dnes ráno.

Letoun vzlétl z Barcelony v 10:00 SEČ, podle deníku Le Figaro vyslalo letadlo v 10:47 nouzové volání a okolo 11:20 zmizelo z radarů. Počasí v oblasti Alp, kde stroj spadl, bylo dobré. „Je vysoce nepravděpodobné, že počasí bylo prvotní příčinou toho pádu. Letadlo letělo v hladině okolo 1500 metrů, kam nedosahovala výška oblačnosti, která se tam vyskytuje. Není tam ani bouřková oblačnost, nejbližší bouřky jsou až v oblasti Středozemního moře a potom severní Afriky. Přímo na trase toho letu žádné bouřky nejsou a ta oblačnost dosahuje zhruba jenom do výše sedmi nebo osmi kilometrů,“ říká Petr Dvořák, meteorolog z Odboru letecké meteorologie ČHMÚ.

Příčiny tragédie, na jejíž místo se vypravil francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve, jsou zatím nejasné. Premiér Valls oznámil zřízení krizového štábu, který bude koordinovat záchranné práce. „Chci zjistit, jestli tato nehoda bude mít také nějaké další důsledky. Došlo k ní v těžko dostupné oblasti. Nevíme například, jestli tam nejsou nějaké domy. Všechno budeme vědět v dalších hodinách,“ prohlásil francouzský prezident Francois Hollande.

Média začínají také probírat stáří letadla - v provozu bylo už 24 let. „Hovoří se o stáří toho letadla, jež opravdu patří k těm nejstarším, která u té společnosti létají či létala – to je vlastně takový středobod té debaty,“ říká publicista Jaroslav Šonka. Podle inspektora Boeingu 737 Vladimíra Peroutky je ale věk 24 let považován za naprosto normální.

Letecký publicista Martin Velek ale upozorňuje ještě na další možné scénáře. „Je tam velmi hustý letecký provoz a není vyloučeno nějaké sblížení. Francouzi spekulují o tom, že tam mohlo dojít ke kolizi, ale to by těch letadel asi bylo víc. A je tam ještě jedna podstatná věc – letadlo velice rychle sestoupilo z letové hladiny asi 9000 metrů do zhruba 1500 metrů, a to je v těchto Alpách hluboko pod vrcholky, které dosahují bezmála 5000,“ vysvětluje a dodává, že vysvětlením tohoto poklesu může být technická závada. 

Pád letadla ve francozských alpách
Zdroj: ČT24

Úřady zatím nemají informace o tom, zda na palubě havarovaného Airbusu byli nějací Češi. ČT to řekla mluvčí ministerstva zahraničí Michaela Lagronová: „V tuto chvíli prověřujeme tuto informaci. Zatím nemáme zprávy o tom, jestli byli, nebo nebyli na palubě tohoto letounu čeští občané.“

Podle listu Le Figaro jde o první nehodu linkového letadla ve Francii od pádu concordu u Paříže v červenci roku 2000.

Po světě létá téměř 4000 letounů Airbus A320

  • Charakteristika: Civilní dopravní letoun pro krátké a střední tratě vyráběný společností Airbus. A320 se stal základem pro celou skupinu verzí se stejnou konstrukcí, ale rozdílnou kapacitou - menší A318 a A319 a větší A321.
  • První vzlet: březen 1988
  • Délka: 37,57 metru
  • Výška: 11,76 metru
  • Rozpětí křídel: 35,8 metru
  • Typická kapacita: 150 (u A321 maximálně 185)
  • Posádka: dva piloti
  • Počet a typ motorů: dva motory V2500-A5 nebo CFM56-5B
  • Kapacita nádrží: 27 200 litrů
  • Dolet: 6100 kilometrů
  • Nejvyšší rychlost: 0,82 Mach (přibližně 870 km/h)
  • Maximální vzletová hmotnost: 78 tun
  • Počet dodaných letadel: 3889 kusů (6452 kusů celé „rodiny“ A320)
  • Registrované objednávky: 3660 kusů (6191 kusů celé „rodiny“ A320)
  • Provozovatelé: většina světových aerolinek, včetně ČSA (devět letounů A319-100)

Kudy letadlo letělo