Petice žádá dialog a nezávislé vyšetřování pádu boeingu

New York - Od sestřelení malajsijského civilního letounu nad východní Ukrajinou už uplynulo 6 týdnů. Nyní vznikla petice požadující nezávislé vyšetřování havárie, která zároveň vyzývá k diplomatickému dialogu. Za peticí stojí ředitelka newyorské nadace Nuclear Age Peace Foundation Alice Slaterová. Píše o tom web RIA Novosti. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) před pár dny oznámila, že spustí pilotní programy zaměřené na zvýšení bezpečnosti při letech civilních letadel nad konfliktními oblastmi. Aerolinky by díky tomu mohly efektivněji sdílet potřebné informace.

„Mezinárodní vyšetřování by mohlo určit příčinu nehody a označit strany konfliktu odpovědné vůči rodinám obětí a lidem z celého světa, kteří si vroucně přejí mír a mírové řešení všech existujících konfliktů,“ sdělila RIA Nosvosti Slaterová. 

V petici se píše, že rezoluce 2 166 schválená Radou bezpečnosti OSN umožňuje neomezený přístup na místo nehody a zastavení veškerých vojenských akcí v oblasti. Rezoluci posvětilo i Rusko, nikdo ji ale v tomto případě nedodržel. „Oni (Rusko, Ukrajina, NATO) musí začít diplomaticky vyjednávat, ne válčit,“ konstatovala ředitelka nadace. Vyšetřování by mělo zahrnovat i prezentaci faktorů, jež vedly ke zhoršení vztahů mezi Ruskem a Spojenými státy s tím, jak došlo k vyhrocení ukrajinské krize.

Petice je určena hlavám států členských zemí NATO, Ruska, Ukrajiny, generálnímu tajemníkovi OSN Pan Ki-munovi a hlavám států Rady bezpečnosti OSN. Podepsalo se pod ni přes 70 odborníků, profesorů a nevládních členů organizace ze Spojených států, Francie, Japonska, Spojeného království či Hongkongu, píše RIA Novosti. 

Budoucnost bezpečnosti létání

Jak zvýšit bezpečnost pasažérů? Téměř šest týdnů po tragické havárii malajsijského letadla nad Ukrajinou přichází mezivládní odborná organizace OSN ICAO se dvěma programy, jež mají pomoci leteckým společnostem a státům lépe sdílet informace o rizicích v konfliktních zónách.  

První pilotní projekt se zabývá tím, jak lépe využít současný systém zpráv letcům NOTAM pro lepší sdílení důležitých a urgentních informací. Druhý projekt povedou nejmenovaní „důležití partneři ICAO“ a má vytvořit nový, centralizovaný systém pro rychlé sdílení informací v konfliktních zónách.   

Plány představila organizace po dvoudenním zasedání své zvláštní pracovní skupiny pro lety v konfliktních oblastech. „Tato doporučení pomohou zajistit bezpečnost civilních cestujících a posádky, bez ohledu na to, s jakou leteckou společností letí nebo kam letí,“ uvedl šéf zvláštní pracovní skupiny David McMillan v prohlášení.

Pád letounu Malaysian Airlines nepřežilo 17. července 298 lidí. Stroj byl zřejmě zasažen raketou země - vzduch. Neštěstí přimělo některé zástupce leteckého průmyslu k výzvě, aby ICAO, která má 191 členských zemí, hrála větší roli při radách aerolinkám o bezpečnostních rizicích.