Majitel potopeného jihokorejského trajektu Sewol je mrtev

Soul – Jihokorejská policie potvrdila, že mrtvé tělo, které nalezla před více než měsícem, patří majiteli potopeného trajektu Sewol. Zkáza lodi se řadí k nejtragičtějším jihokorejským neštěstím za posledních několik desetiletí. Dosud bylo nalezeno 294 mrtvých těl, deset lidí je stále pohřešováno.

Třiasedmdesátiletého miliardáře Ju Pjon-una policie stíhala od dubnové katastrofy trajektu, při níž zahynulo více než 300 lidí; většinou středoškolských studentů. V polovině června nalezli detektivové na poli v jižní části země tělo ve značném stupni rozkladu. Nyní na základě analýzy DNA a otisků prstů zjistili, že se skutečně jedná o Ju Pjon-una.

Tělo bylo podle policie rozložené k nepoznání a bude třeba provést další testy, aby se zjistilo, kdy a jak zemřel. Mrtvola byla oblečená do drahé obuvi a luxusního italského saka. Nedaleko se našly tři prázdné lahve od místního alkoholu, taška a lupa.

Detektivové podezírají Ju Pjon-una z finančních machinací, zpronevěry a zanedbání povinností. Už byli zatčeni i někteří členové jeho rodiny, například manželka Kwon Jun-ča (více zde). Jak uvedl server BBC, jejich dcera, která žije ve Francii, čelí hrozbě vydání do vlasti. Nejstarší syn je stále na útěku.

Trajekt Sewol, na jehož palubě cestovalo více než 470 lidí, se potopil 16. dubna. Více než 320 pasažérů byli středoškolští studenti na školním výletě. Podařilo se zachránit pouze 172 lidí. Patnáct členů posádky je obviněno mimo jiné ze zabití a nedbalosti; čtyřem včetně zastupujícího kapitána hrozí až trest smrti.

Katastrofa trajektu Sewol zvedla vlnu celonárodního smutku i hněvu nad tím, co mnozí vnímají jako nedostatečné dodržování bezpečnostních opatření. Podle svědectví stálého kapitána lodi, který byl v době nehody na dovolené, bylo plavidlo po předchozí rekonstrukci nestabilní, provozovatel však nerespektoval varování, aby loď nepřetěžoval. Při nehodě byla její nosnost údajně překročena trojnásobně (celá zpráva).

Obvinění členové posádky vesměs vinu odmítají. Jejich obhájci tvrdí, že odpovědnost za záchranu cestujících spočívala na korejské pobřežní stráži. Částečnou odpovědnost pobřežní stráže již dříve vyvodila i korejská prezidentka, která ji zrušila (čtěte víc).