Zdvořilost a profesionalita. Berlínští taxikáři se učí „jak na to“

Berlín - Berlínští taxikáři se učí zdvořilosti a profesionalitě. Kurz má velký úspěch. V německé metropoli by jím do léta měl projít každý desátý řidič taxislužby. Cech se tak snaží čelit rostoucí konkurenci - třeba pronajímání aut přes mobilní telefony.

Berlínští taxikáři se učí být slušní (zdroj: ČT24)

Donedávna si lidé představovali berlínského taxikáře jako drzého floutka. To se ale mění. Detlef Freutel, legenda mezi místními taxikáři, je teď učí slušnosti. Hlavní zásada zní, že zákazník musí vystoupit v lepší náladě, než nastoupil. „Než dostanou certifikát, musí složit zkoušku. Každý pátý propadne,“ upozornil lektor kurzu.

Právní předpisy, pohodový styl jízdy nebo třeba pravidla konverzace. S těmito znalostmi mohou taxikáři dostat VIP-plaketu. I pak na ně ale v ulicích číhají kontroloři. Podvádění s cenou nebo trasou jsou tabu, stejně jako odmítnutí krátké zakázky. Samozřejmostí je přijímání platebních karet. „Měl jsem tu v posledních letech dvakrát návštěvu od českých úřadů,“ konstatoval Freutel.

Podle něj jde o to zlepšit svoji úroveň a vydělávat tím peníze, což je pořád těžší. Freutel začal jezdit s taxíkem už v šedesátých letech. „Tehdy jsme byli králové ulice. Dělali jsme si, co jsme chtěli,“ vzpomíná.

Taxi
Zdroj: ČT24/Karl-Heinz Spremberg / CHROMORAN

Jenže to už neplatí. Taxikáři mají dobrý důvod bojovat o zákazníky. Vyrostla jim silná konkurence. Existuje řada firem, které zprostředkovávají sdílení aut. Třeba Stefan už má pobočky ve dvanácti zemích. „Na našich stránkách si najdete místo v autě, podobně jako místo ve vlaku,“ podotkl spoluzakladatel firmy Nicola Brussons.

Monopol taxikářů ničí i chytré telefony. Za aplikací Uber, která vítězně táhne světem, stojí americký herec a investor Ashton Kutcher. Zákazníkům vyhledává řidiče, kteří je odvezou vlastním autem - až o 40 procent levněji. Němečtí taxikáři chtějí Uber žalovat.

Vydáno pod