Kopilot měl zapnutý mobil i po ukončení komunikace se zemí

Kuala Lumpur/Perth - Kopilot ztraceného malajsijského letadla Farík Abdul Hamíd měl zapnutý mobil i poté, co posádka přestala komunikovat se zemí. Uvedla to americká CNN. Signál zachytila telekomunikační věž asi půl hodiny po ztrátě spojení. Zatím není jasné, jestli se pokoušel telefonovat. První pátrací operace robotické ponorky v Indickém oceánu musela být předčasně ukončena. Automatické podmořské plavidlo Bluefin-21, které na dně Indického oceánu zkouší lokalizovat černé skříňky letounu, totiž překročilo limit operační hloubky 4 500 metrů.

Telefon kopilota hledal signál asi půl hodiny poté, co se úřady domnívají, že letadlo udělalo ostrou zatáčku směrem na západ. Zřejmě se tak potvrzuje závěr analýzy radarových a satelitních dat, podle něhož se letadlo odklonilo z kurzu a letělo dostatečně nízko, aby chytilo signál. Už o víkendu se v malajsijském tisku objevily zprávy, že se kopilot během letu snažil zavolat. 

Američtí úředníci obeznámení s vyšetřováním řekli CNN, že věž v Penangu žádné jiné mobily nezachytila. Piloti musejí mít v kabině telefony vypnuty. „Bylo by to velmi neobvyklé mít někoho se zapnutým mobilním telefonem v kabině,“ konstatoval bezpečnostní analytik David Soucie. „Nemělo by se to stávat vůbec. Jde o součást běžné kontroly každého leteckého přepravce, jehož znám,“ dodal analytik. Bezprostředně po zmizení letadla hlásili příbuzní
pasažérů, že některým lidem stále zvoní mobily, vyšetřování ale žádné závěry nepřineslo.

Pátrání ponorky pozastaveno

Zatím není jasné, zda Bluefin-21 našel stopy po letu MH370, který se s 239 lidmi na palubě ztratil 8. března cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Analýza záznamu prozatím nebyla dokončena. Pokud to počasí dovolí, další mise ponorky začne do několika hodin.

Automatická ponorka ukončila misi již po šesti hodinách, ačkoli pod vodou měla strávit 20 hodin, čtyři hodiny pak byly vyhrazeny pro stahování získaných dat. Ze zmíněných dvaceti hodin měl samotný průzkum dna trvat 16 hodin, dvě hodiny byly určeny pro sestup robotického aparátu do hlubin a dvě hodiny mělo trvat také vynoření.

Žlutá ponorka ve tvaru torpéda dlouhá necelých pět metrů má prověřit oblasti mořského dna v místech, odkud pocházejí předpokládané signály z černých skříněk. Ponorka bez posádky dokáže vytvořit zvukovou mapu oblasti a odhalit případné trosky letadla. Letoun podle vyšetřovatelů z neznámých důvodů změnil kurz, stočil se na jih a zřítil se do Indického oceánu. 

Vydáno pod