Šéf pátračů mírní premiérův optimismus ohledně černých skříněk

Peking – Pátrači si jsou jistí, že lokalizovali černé skříňky z pohřešovaného malajsijského letadla. Novinářům to během návštěvy Číny řekl australský premiér Tony Abbott, podle nějž poslední zachycené signály pocházejí právě ze skříněk letu MH370. Šéf mezinárodního pátracího týmu Angus Houston nicméně vzápětí uvedl, že signál zachycený ve čtvrtek s největší pravděpodobností ze skříněk letounu nepochází.

„Podle informací, které mám k dispozici, k žádnému výraznému průlomu při pátrání po letu MH370 nedošlo,“ prohlásil Houston podle CNN. Ve středu přitom sám Houston vyslovil naději, že nalezení trosek již není daleko. „Jsem optimistický, že v nepříliš vzdálené budoucnosti letadlo, či to co z něho zbylo, najdeme,“ konstatoval.

Australský ministerský předseda Abbott dnes oznámil, že byla výrazně zúžena oblast, kde se po skříňkách pátrá, a že je přesvědčen, že zachycené signály pocházejí právě z nich. Polohu skříněk prý už jsou pátrači schopni stanovit s přesností na několik kilometrů. Z jeho prohlášení ovšem nebylo jasné, zda má na mysli zatím poslední pátý signál zachycený ve čtvrtek letadlem australského námořnictva, či předchozí čtyři signály.

Abbott nicméně připustil, že zjištění přibližné polohy skříněk není totéž jako vyproštění vraku letadla ležícího čtyři a půl kilometru pod hladinou nebo dokonce zjištění toho, co se během osudného letu vlastně stalo.

Letadlo společnosti Malayisia Airlines mířící 8. března z Kuala Lumpuru z neznámých důvodů změnilo kurs a místo do Pekingu se stočilo na jih. Na palubě letu MH370, o jehož dalším osudu není nic známo, bylo 239 lidí a malajsijské úřady už vyloučily, že někdo z nich přežil. O příčině havárie se spekuluje. Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy.

Oblast pátrání se nyní zúžila na 46 700 kilometrů čtverečních, tedy na čtvrtinu plochy, která se prohledávala ještě v uplynulých dnech. Letadlo se hledá už 35. den, baterie černých skříněk přitom mají životnost zhruba jeden měsíc, takže lze předpokládat, že brzy přestanou signály vysílat.

Hledání letadla zatím stálo v přepočtu téměř miliardu korun a už dnes je ale jisté, že akce bude dražší než pátrání po airbusu Air France v roce 2009, které přišlo v přepočtu na tři miliardy korun. Tehdy ale byly trosky letu 447 nalezeny už za den a finančně náročné bylo až samotné pátrání po skříňkách, které se nakonec ze dna Atlantiku podařilo vyzvednout až za dva roky.

Malajsijský ministr dopravy Hishamuddin Hussein nicméně v rozhovoru pro BBC výši nákladů na hledání letu MH370 označuje za zanedbatelnou ve srovnání s tím, kolik nás stojí jiné mezinárodní krize na Ukrajině, v Sýrii, Egyptě, Tunisku, Libyi nebo Iráku.

Signály prý skutečně vycházejí z černých skříněk letu MH370 (zdroj: ČT24)
Vydáno pod