Sudý, lichý nebo každý osmdesátý – proti smogu zákazy

Paříž/Praha – Francouzská vláda dnes ve snaze omezit houstnoucí smog v hlavním městě sáhla k mimořádným opatřením a zakázala v Paříži vyjet osobním autům s poznávací značkou končící sudým číslem. V metropoli také jezdí veřejná doprava zdarma. Díky příznivým meteorologickým předpovědím se ale opatření neprotáhne do úterý. Podobným způsobem proti znečištění ovzduší už léta bojují i další města – například Peking nebo Řím. Smog trápí také Prahu, omezovat emise ale zřejmě začne nejdřív koncem roku 2015.

Na 700 policistů dnes ve francouzské metropoli dohlíží na to, aby se do města nedostala auta, jejichž poznávací značka končí sudým číslem. Dopravní omezení začalo platit v půl šesté ráno a potrvá až do půlnoci.

Kromě aut postihlo nařízení francouzských úřadů také motorky. Nákladní auta nesmějí podle zpravodaje ČT v Paříži vjíždět do metropole vůbec. Naopak omezení se netýká vozidel s ekologickým pohonem, městské hromadné dopravy, taxíků a vozidel, která zajišťují základní služby. Do Paříže mohou bez obav z policie a pokut vjet také cizinci.

Řím: Chcete dýchat hůře? Zajeďte si do Bulharska

K podobným opatřením jako dnes Paříž se už po léta uchyluje také Řím. Po střídavém zákazu vjezdu pro auta s lichými a sudými značkami tamní úřady sahají vždy poté, co znečištění překročí povolený limit šest dní po sobě. Zákaz ale nebývá na rozdíl od metropole na Seině celodenní. Platí obvykle jen od 7:30 do 12:30 a odpoledne pak od 16:30 do 20:30. Za nedodržování omezení hrozí řidičům pokuta ve výši 155 eur (v přepočtu zhruba 4 240 korun).

„Jestliže chceme dýchat horší vzduch, než dýcháme v Itálii, můžeme zajet jedině do Bulharska. Naše země má druhé nejznečištěnější ovzduší v celé Evropě,“ upozornil expert na znečištění Giorgio Zampetti. Doprava je přitom jedním z největších zdrojů znečištění v Itálii. Ve velkých městech, jako je Řím nebo Neapol, drží dokonce prim.

Peking: Jen jeden z 80

Z mimoevropských měst je střídání dnů vyhrazených lichým a sudým autům tradicí také v Pekingu. Jenže i přesto se čínské hlavní město „chlubí“ smutným prvenstvím – podle statistik OSN je nejznečištěnějším městem na světě. Kromě vysokého počtu aut, která denně vězní dlouhé dopravní zácpy, za tím stojí také vysoký podíl využití uhlí pro vytápění.

Ve snaze limitovat počet aut na čínských silnicích se tamní vláda rozhodla před dvěma lety zavést na přidělování registračních značek loterii. Rychle rostoucí čínská ekonomika vyšroubovala poptávku po nových registracích tak vysoko, že značku získá jen jeden z 80 zájemců.

Němci zakazují vjezd jen starým autům

Už od roku 2007 bojují proti vysokým emisím omezením dopravy také Němci. K podobnému zákazu jako Paříž, Řím nebo Peking se ale zatím neuchýlili. Do městských center padesátky velkých měst zakazují vjezd jen starým autům a vozům bez katalyzátoru. Účinným pomocníkem se jim v tomto ohledu stal systém ekologických známek. Ty jsou celkem tři, přičemž „nejšpinavější“ vozy, které splňují maximálně emisní normu Euro I, si nemohou sáhnout na žádnou z nich.

Zákaz vjezdu do ekologických zón bez příslušné známky platí jak pro auta domácích, tak cizinců. Za porušení zákazu hrozí pokuta 40 eur. Tu řidič zaplatí také v případě, že jeho automobil sice příslušný emisní limit splňuje, avšak plaketu na autě nemá.

  • Jako první sáhli k mýtnému za vjezd do metropole v Singarpuru v roce 1975.
  • V Evropě šla příkladem sedmimiliónová britská metropole.  Tam řidiči už 11 let platí 8 liber. Obyvatelé Londýna to sice mají podstatně lacinější - sleva pro ně činí 90 procent - i tak je ale popojíždění autem ročně vyjde víc než na 200 liber.
  • Ve Švédsku se pro poplatek vyslovili sami lidi v referendu. Vjezd stojí zhruba 2 eura - a za prvních během 12-ti měsíců se provoz ve Stokholmu o pětinu zmenšil.
  • V italském Miláně se za průjezd platí až 9 aur - podle emisí.
  • A vůbec nejradikálněji omezil dopravu Řím. Tam za posledních 35 let přibylo aut o 650 procent. Do samého středu metropole se tak dostanou jen místní nebo lidi se zdravotním omezením. 

Češi kopírují od Němců, ale jen papírově

Od Němců se inspirovali také Češi. Zákon, který obcím zavádění nízkoemisních zón umožňuje, platí už rok. Jenže zatím bez úspěchu. Žádná radnice doposud po tomto omezení dopravy nesáhla. Do budoucna se o spuštění zón nicméně uvažuje v Praze a v Brně. V hlavním městě jsou zatím ve hře dvě varianty – první počítá s omezením dopravy v centru města, druhá počítá s nízkoemisní zónou až k Pražskému okruhu.

Smog v Praze
Zdroj: ČT24

Pokud by radnice povolila vjezd do zóny jen autům splňujícím emisní zónu Euro IV, pak by všechna benzinová auta s rokem výroby 2004 a starší měla smůlu. U naftových aut by se pak zákaz vztahoval na ta vyrobená před rokem 1998.

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy si nyní město nechává zpracovat expertní analýzu, která by měla být hotová na konci dubna. Z té pak budou zastupitelé vycházet při konečném rozhodování. Hlasovat by o návrhu na zavedení „čistých“ zón mohli během září. Stopku tak „špinavá“ auta nedostanou dřív než na podzim 2015. Podle zákona totiž musí dát město řidičům rok na to, aby se na zavedení nízkoemisní zóny připravili.