Do pátrání po zmizelém malajsijském letounu zapojeno 25 zemí

Kuala Lumpur – Do pátrání po malajsijském letadle je zapojeno již 25 zemí. Jde především o státy ležící podél obou vzdušných koridorů, kterými by se letadlo mohlo ubírat. Podle amerických vyšetřovatelů jsou za zmizení malajsijského letadla zodpovědní jeho piloti. Letoun s 239 osobami na palubě zmizel před týdnem cestou z Kuala Lumpuru.

Malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein dnes upřesnil, že jeho země požádala o pomoc především země ležící podél obou vzdušných koridorů, které jsou považovány za možné trasy dalšího letu stroje po odpojení přístrojů. Země navíc požádala o další satelitní data Spojené státy, Čínu a Francii.

Mohou za únos piloti?

Ministr potvrdil, že vyšetřovatelé prohledávají domy obou pilotů zmizelého letadla a prověřují i technický personál, který v poslední době mohl s Boeingem 777 společnosti Malaysia Airlines přijít do styku. Pilot a kopilot zmizelého stroje podle něj nežádali, aby byli společně zařazeni na příslušný let MH 370.

Místo, kde Malaysia Airlines ztratila letadlo z radarů
Zdroj: ČTK/AP/Uncredited

Analýza dat ze ztraceného boeingu ukazuje, že letoun se odklonil od plánované trasy a po ztrátě spojení urazil další stovky kilometrů. Vysílal totiž signály na satelity ještě pět hodin po svém zmizení. Pak mu nejspíš došlo palivo a zřítil se do Indického oceánu. Letadlo mělo podle úřadů dost paliva na to, aby se udrželo ve vzduchu zhruba osm hodin. Posádka přestala se zemí komunikovat zhruba po hodině letu východně od pobřeží Malajsie, nedaleko přístavu Kota Bharu.

Společně s rozšířením počtu pátrajících se rozšiřuje i oblast pátrání

  • Počáteční pátrání se soustřeďovalo do oblasti Jihočínského moře
  • Později byla pátrací operace rozšířena na Malackou úžinu na západ od malajsijských břehů
  • Nejnovějším místem pátrání je oblast kolem indického souostroví Andamany a Nikobary v Indickém oceánu.

O osudu letadla se zatím vedou pouze spekulace. Ve hře je spousta variant, které mohly zapříčinit ztracení signálu a praktické vymazání letu z radarů. Vyšetřování nicméně aktivně pokračuje - většinu posádky tvořili Číňané, a proto má Peking enormní zájem na spolupráci s malajsijskými týmy. „Dokud existuje jen jiskřička naděje, pátrání po letounu nevzdáme,“ prohlásil čínský premiér Li Kche-čchiang.

Letecká společnost Malaysia Airlines má výbornou pověst, co se bezpečnosti týče. Navíc Boeing 777 patří k nejbezpečnějším dopravním letadlům. Problémy měl v minulosti jen dvakrát. Naposledy loni v San Francisku - pilot letěl před přistáním příliš nízko a příliš pomalu. Komunikační přístroje ale nikdy neselhaly.

Nejčastější otázky a odpovědi kolem zmizení letadla si přečtěte ZDE

NEJVĚTŠÍ LETECKÉ ZÁHADY

1. AIR FRANCE LET 447 (2009)

Pokud se malajsijské letadlo zřítilo, pak by incident byl nejpodobnější tragické nehodě letadla Airbus A330 letecké společnosti Air France, které zmizelo nad Atlantikem cestou z Ria de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo k smrtícímu poklesu rychlosti letounu.

2. TWA LET 800 (1996)

Letoun Boeing 747 měl letět do Evropy, když vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo o něco mnohem hanebnějšího, například bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce. Ještě v létě loňského roku, tedy téměř dvě desetiletí po nehodě, cítila NTBS potřebu svolat tiskovou konferenci, na níž zdůraznila, že žádné informace z radarů, fyzické důkazy či svědectví lidí nenasvědčují, že by šlo o raketový útok.

3. EGYPTAIR LET 990 (1999)

Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: „Spoléhám na boha.“ Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanické selhání kontroly stoupání letadla.

4. REPUBLIKÁNI HALE BOGGS A NICK BEGICH (1972)

Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Begich nastoupili do dvoumotorové cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za „největší v dějinách Aljašky“. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3 600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche „zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu“.

5. FLYING TIGER LINE LET 739 (1962)

Letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu, doplnil palivo na Guamu a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také štědrou dávku konspiračních teorií. Mezi nimi byla sabotáž, únos, či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel. Jako nejpravděpodobnější možnost se jeví výbuch za letu; tanker proplouvající zhruba oblastí, kudy měl stroj letět, viděl ve vzduchu explozi.

6. AMELIA EARHARTOVÁ (1937)

Ve výčtu nejzáhadnějších zmizení nemůže chybět. Nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který pilotovala Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.

7. GLENN MILLER (1944)

Slavný americký muzikant a kapelník, který tehdy byl majorem letectva, nastoupil v Anglii na palubu letounu královského letectva Norseman C-64 a odletěl do Paříže, kde se měl připojit ke zbytku kapely. Letadlo ale do cíle nikdy nedoletělo a tehdy se předpokládalo, že se zřítilo do Lamanšského průlivu, nad nímž byla mlha. Ale opět se vynořilo značné množství konspiračních teorií. Mezi kolujícími příběhy byl například ten, že Millera zastřelil náhodně pařížský policista, ale armáda to ututlala, a nebo že jeho letadlo sestřelilo vražedné německé komando.

Zdroj: zpravodajský server Politico

Vydáno pod