Premiér Malajsie: Někdo letadlo donutil změnit trasu

Washington / Kuala Lumpur - Malajsijské letadlo, které před týdnem zmizelo cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, někdo přiměl změnit trasu. Oznámil to malajsijský premiér Najib Abdul Razak, podle něhož ale není dosud jisté, zda šlo o únos. Premiér v podstatě vyloučil, že by stroj havaroval kvůli technické závadě. Pátrání v Jihočínském moři bylo ukončeno a přesouvá se směrem do Indického oceánu.

Premiér Najib Abdul Razak potvrdil dřívější teorii, že stroj změnil směr a zamířil z Jihočínského moře na západ. Podle vyšetřování k tomu posádku přiměl kdosi na palubě, kdo zároveň záměrně odpojil komunikační a identifikační zařízení letadla. Jelikož se měl stroj vyhýbat radarům, muselo jít o zkušeného pilota. „Navzdory zprávám z médií, že letadlo bylo uneseno, bych chtěl ujasnit, že stále vyšetřujeme všechny možné příčiny, které mohly vést ke změně směru MH 370,“ upřesnil předseda malajsijské vlády.

Žádný motiv tohoto činu, tedy nuceného odklonění letadla společnosti Malaysia Airlines z plánované trasy, není znám. Nikdo se k němu nepřihlásil ani nevznesl žádné požadavky. Agentuře AP to sdělil malajsijský činitel, který si nepřál být jmenován. Americké vyšetřovací zdroje už dříve uvedly, že zkoumají možnost „lidského zásahu“ a že může jít o „akt pirátství“.

Analýza dat ze ztraceného boeingu ukazuje, že letoun se odklonil od plánované trasy a po ztrátě spojení urazil další stovky kilometrů. Vysílal totiž signály na satelity ještě pět hodin po svém zmizení. Pak mu nejspíš došlo palivo a zřítil se do Indického oceánu. Letadlo mělo podle úřadů dost paliva na to, aby se udrželo ve vzduchu zhruba osm hodin.

Místo, kde Malaysia Airlines ztratila letadlo z radarů
Zdroj: ČTK/AP/Uncredited

Posádka přestala se zemí komunikovat zhruba po hodině letu východně od pobřeží Malajsie, nedaleko přístavu Kota Bharu. „V pořádku, dobrou noc,“ zněl její poslední vzkaz. Na palubě bylo 239 osob, z toho dva piloti a deset členů posádky. Zveřejněná komunikace mezi ztraceným malajsijským boeingem a letovým dispečerem naznačuje, že pár minut předtím, než letadlo zmizelo nad Jihočínským mořem, bylo vše v pořádku.

Interpol už dříve identifikoval dva pasažéry, kteří do letadla nastoupili s kradenými pasy. Byli to Íránci, kteří však podle dostupných informací nebyli napojení na teroristy. Policisté začali v souvislosti s incidentem také prohledávat dům kapitána letu Zaharieho Ahmada Shaha.

Jelikož většinu cestujících tvořili Číňané, má Peking enormní zájem o spolupráci na vyšetřování. Čínské ministerstvo zahraničí už požádalo Malajsii, aby mu poskytovala podrobnější a přesnější informace.

Oblast pátrání se stále rozšiřuje

Počáteční pátrání se soustřeďovalo do oblasti Jihočínského moře východně od pobřeží Malajsie, odkud se letadlo naposledy hlásilo. Později byla pátrací operace rozšířena na Malackou úžinu na západ od malajsijských břehů, kam se podle malajsijských vojenských radarů letadlo stočilo. Nejnovějším místem pátrání je oblast kolem indického souostroví Andamany a Nikobary v Indickém oceánu.

Americké námořnictvo podle BBC poslalo do Indického oceánu torpédoborec a tamtéž se vypravilo rovněž americké letadlo s vyspělým monitorovacím systémem. Mluvčí Bílého domu Jay Carney prohlásil, že americké týmy obracejí svou pozornost k Indickému oceánu na základě „nových informací“.

Indické námořnictvo, letectvo a pobřežní stráž pátrání rozšířily i na území západně od souostroví Andamany a Nikobary, tedy stovky kilometrů od Malajsie.

Čínští experti naopak uvedli, že zaregistrovali důkaz o „události na mořském dně“ asi 90 minut poté, co se letadlo ztratilo. Seizmologové upozornili, že vibrace byly zaznamenány 116 kilometrů severovýchodně od místa posledního kontaktu letadla s řídicím střediskem, a to v oblasti, kde nebývá běžná seizmická aktivita. Podle čínských odborníků mohlo toto chvění způsobit i letadlo spadlé do moře.

Vydáno pod