Zmizelé malajsijské letadlo změnilo kurz, ukázal armádní radar

Kuala Lumpur - Zmizení malajsijského letadla podle Interpolu nesouvisí s terorismem. Cestující s ukradenými pasy byli Íránci mířící do Evropy. Podle médií chtěli v Německu a Švédsku požádat o azyl. CIA ale terorismus dál nevylučuje. Letoun s 239 lidmi na palubě se ztratil v noci na sobotu na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu. Malajsijská armáda oznámila, že v den zmizení zaregistrovala na svých radarech letadlo v Malacké úžině. Ta leží hodně na západ od místa, kde řízení civilní letecké dopravy ztratilo se strojem kontakt. Telefony některých pasažérů mezitím dál vyzvánějí.

Stroj letěl v pátek z Kuala Lumpuru do Pekingu a posádka se zemí přestala komunikovat asi po hodině letu východně od pobřeží Malajsie, nedaleko přístavu Kota Bharu. Dosud se nenašla žádná stopa, která by ozřejmila osud boeingu. Podle dnešního vyjádření nejmenovaného malajsijského vojenského činitele ale armáda sledovala letadlo na radaru přes Malackou úžinu, tedy západně od malajsijských břehů. „(Letadlo) změnilo kurz po přeletu nad Kota Bharu, sestoupilo do nižší výšky a zamířilo do Malacké úžiny,“ uvedl podle agentury Reuters vojenský činitel. 

Vyšetřovatelé prověřují celkem čtyři možnosti. „Teroristický útok, který už není moc pravděpodobný, únos, čemuž by nasvědčovaly radarové signály, podle nichž se letadlo krátce před zmizením otočilo a vydalo zpět. Třetí možností je mechanická závada. Stroj měl totiž v minulosti poruchu, kterou Boeing opravil. Poslední teorií je chyba pilota – kapitán byl ovšem zkušený,“ konstatovala zpravodajka ČT v Číně Barbora Šámalová. Spekulace, že by třiapadesátiletý Zaharie Shah chyboval, jeho přátelé na webové stránce vyvrací. „Myslíme si, že tento muž si zaslouží respekt nás všech,“ napsali.

„Poslední záznam skončil tím, že letadlo bylo nad nějakým místem nad mořem. Je otázka, jestli se nějakým způsobem nestalo, že by letadlo pokračovalo dál a z nějakých důvodů technicky selhalo sledování. To je ale dost málo pravděpodobné. (…) Vypadá to na katastrofu, která mohla být způsobena technickou závadou i teroristickým útokem,“ konstatoval Daniel Hanus z Ústavu letecké dopravy.

Při vyšetřování vyšlo najevo, že na palubě byli dva lidé, kteří si koupili letenky na evropské pasy ukradené v minulých dvou letech v Asii. Policie oznámila, že oba tyto lidi zachytily před odletem bezpečnostní kamery. Interpol už pasažéry identifikoval. Jedná se o Íránce, kteří podle dostupných informací neměli žádné napojení na teroristy. „Čím víc informací získáváme, tím silnějšího nabýváme přesvědčení, že to nebyl teroristický incident,“ prohlásil generální tajemník Interpolu Ronald Noble.

Policejní velitel Khalid Abu Bakar prohlásil, že z Pekingu měli oba Íránci pokračovat do Amsterodamu, jeden z nich pak dále do Frankfurtu. „Jeho matka na něj čekala ve Frankfurtu. Když nedorazil, kontaktovala nás. Tak jsme zjistili, že právě on cestoval na falešný pas,“ uvedl Bakar.

Šéf CIA John Brennan je zatím opatrnější. Nikdo sice nevznesl žádný požadavek, nicméně stále podle něj nelze vyloučit jakoukoli teorii, včetně možného spojení s teroristickou organizací. Brennan, který býval bezpečnostním poradcem amerického prezidenta Baracka Obamy, upozornil, že mnoho otázek zůstává nezodpovězených, a je proto ještě příliš brzy 
na nějaké závěry.

Podezřelých nálezů už pár bylo, potvrzení ale nepřichází

V neděli vpodvečer posádka letounu vietnamského námořnictva údajně zahlédla u jižního pobřeží Vietnamu předmět, který vypadal jako dveře pohřešovaného letadla. Objekt se nacházel zhruba ve stejné oblasti, kde vietnamská letadla už v sobotu spatřila rozsáhlé olejové skvrny.
  
Po troskách pátrají u pobřeží Vietnamu a Malajsie desítky lodí a letadel z deseti států. Úřady sdělily příbuzným cestujících pohřešovaného letadla, aby se připravili na nejhorší. Ti se mezitím upínají k tomu, že telefony některých pasažérů stále vyzvánějí. Podle odborníků je ale tahle naděje zřejmě falešná. „Kmitočty, na kterých pracují mobilní telefony, jsou poměrně vysoké, takže jejich utlumení ve vodě je rovněž značné. Takže se nedomnívám, že by tam někde ležel telefon, který by fungoval,“ poznamenal letecký publicista Martin Velek.

Boeing 777 patří k nejbezpečnějším dopravním letadlům. Problémy měl v minulosti jen dvakrát. Naposledy loni v San Franciscu - pilot letěl před přistáním příliš nízko a příliš pomalu. Komunikační přístroje ale nikdy neselhaly.

NEJVĚTŠÍ LETECKÉ ZÁHADY

1. AIR FRANCE LET 447 (2009)

Pokud se malajsijské letadlo zřítilo, pak by incident byl nejpodobnější tragické nehodě letadla Airbus A330 letecké společnosti Air France, které zmizelo nad Atlantikem cestou z Ria de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo k smrtícímu poklesu rychlosti letounu.

2. TWA LET 800 (1996)

Letoun Boeing 747 měl letět do Evropy, když vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo o něco mnohem hanebnějšího, například bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce. Ještě v létě loňského roku, tedy téměř dvě desetiletí po nehodě, cítila NTBS potřebu svolat tiskovou konferenci, na níž zdůraznila, že žádné informace z radarů, fyzické důkazy či svědectví lidí nenasvědčují, že by šlo o raketový útok.

3. EGYPTAIR LET 990 (1999)

Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: „Spoléhám na boha.“ Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanické selhání kontroly stoupání letadla.

4. REPUBLIKÁNI HALE BOGGS A NICK BEGICH (1972)

Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Begich nastoupili do dvoumotorové cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za „největší v dějinách Aljašky“. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3 600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche „zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu“.

5. FLYING TIGER LINE LET 739 (1962)

Letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu, doplnil palivo na Guamu a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také štědrou dávku konspiračních teorií. Mezi nimi byla sabotáž, únos, či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel. Jako nejpravděpodobnější možnost se jeví výbuch za letu; tanker proplouvající zhruba oblastí, kudy měl stroj letět, viděl ve vzduchu explozi.

6. AMELIA EARHARTOVÁ (1937)

Ve výčtu nejzáhadnějších zmizení nemůže chybět. Nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který pilotovala Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.

7. GLENN MILLER (1944)

Slavný americký muzikant a kapelník, který tehdy byl majorem letectva, nastoupil v Anglii na palubu letounu královského letectva Norseman C-64 a odletěl do Paříže, kde se měl připojit ke zbytku kapely. Letadlo ale do cíle nikdy nedoletělo a tehdy se předpokládalo, že se zřítilo do Lamanšského průlivu, nad nímž byla mlha. Ale opět se vynořilo značné množství konspiračních teorií. Mezi kolujícími příběhy byl například ten, že Millera zastřelil náhodně pařížský policista, ale armáda to ututlala, a nebo že jeho letadlo sestřelilo vražedné německé komando.

Zdroj: zpravodajský server Politico