Slovenský Aeromobil plní dávný sen: Však já tě dostanu, Fantomasi!

Bratislava/Nitra – Na Slovensku se podařilo splnit dlouho nereálný sen konstruktérů a milovníků létání: spojení auta a letadla. Designér, konstruktér a pedagog VŠVU Štefan Klein na projektu pracoval přes dvacet let a s předprototypem svého Aeromobilu už letěl; malosériovou výrobu by rád spustil za pět let. "Když jsem jako malý viděl Fantomasovo auto, tak jsme si s bratrem a tátou říkali, že tohle musíme mít, že to je úžasná věc," vysvětluje svou inspiraci.

Kleinův vynález představuje rychlý a jednoduchý způsob dopravy na střední vzdálenosti. Nasedne se do auta, dojede na nejbližší vzletovou dráhu - třeba jen tři sta metrů dlouhou rovnou louku, odletí se, přistane a dojede do cíle. Předností Aeromobilu je, že se během 20 sekund přetransformuje z automobilu na letadlo. Rychlý je na silnici i ve vzduchu a navíc má relativně malou spotřebu paliva. Na světě se o spojení auta a letadla pokouší několik týmů, Štefan Klein se ale v mnoha technických aspektech dostal nejdál ze všech. Stálo před ním mnoho výzev a další ještě čekají. Například jak na stroj připevnit SPZ tak, aby neovlivnila jeho aerodynamiku.  

Aeromobil létá rychlostí 200 km/h, dolet má 800 km, letová hladina činí 2000 metrů; na silnici jede 160 km/h a dojezd má 500 km. Auto spotřebuje 7,5 litru paliva na 100 kilometrů, letadlo 15 litrů za hodinu.

Vývoj dlouho platil Štefan Klein z vlastních peněz - na evropské dotace nebo podporu od státu nedosáhl. Aby základní verzi stroje vůbec dokončil, potřeboval investora. Nakonec pomohl někdejší spolužák z vysoké školy. „Když se to podaří dostat tam, kam to chceme dostat, tak to opravdu může být jedna z věcí, která částečně změní svět,“ říká spolumajitel Aeromobilu a investor Juraj Vaculík.

O Aeromobil se teď zajímá NASA, práci Kleina a jeho studentů zase dlouhodobě sledují přední evropští výrobci automobilů. Aeromobil 2.5 je předprototyp, Klein na něm plánuje ještě mnoho úprav. Už za rok má být hotový Aeromobil 3, který bude předobrazem sériově vyráběného stroje. V něm by první zákazníci měli podle plánu vzlétnout v roce 2018.

David Miřejovský o slovenském Aeromobilu (zdroj: ČT24)
Vydáno pod