V Alžírsku se zřítilo vojenské letadlo, zahynulo přes 250 lidí

Události: V Alžírsku se zřítilo letadlo s více než 250 lidmi na palubě (zdroj: ČT24)

V Alžírsku havarovalo vojenské letadlo. Podle ministerstva obrany zahynulo 257 lidí, včetně deseti členů posádky. Z vraku se podle civilní ochrany podařilo zachránit několik zraněných, kteří utrpěli těžké popáleniny. Příčina neštěstí není známa. Alžírský prezident Abdal AzízButeflika vyhlásil kvůli neštěstí třídenní státní smutek.

Alžírský server alg24.net naznačil, že počet mrtvých nemusí být konečný. Napsal, že 257 mrtvých je „bohužel pouze předběžná bilance“. Většinu obětí podle oficiálního prohlášení armády tvoří vojáci a jejich rodinní příslušníci.

Místní média uvádějí, že letoun typu Iljušin Il-76 havaroval po startu ze základny Búfarík, asi 35 kilometrů jižně od hlavního města Alžíru. Svědci popsali, že zahlédli, jak letadlu začalo při vzletu asi ve výšce 150 metrů hořet jedno křídlo. Poté spadlo do pole v neobydlené oblasti. 

Na televizních záběrech byl vidět kouř stoupající z místa havárie poblíž silnice a ocas hořícího vraku mezi olivovníky. Na místě zasahovaly bezpečnostní složky, hasiči a záchranáři.

Publicista Velek: 250 lidí na palubě je mimořádně hodně (zdroj: ČT24)

Podle agentury Reuters stroj mířil do Tindúfu na jihu země, kde se nachází mnoho uprchlických táborů, které vznikly v důsledku dlouholetého územního sporu o Západní Saharu.

Mezi oběťmi neštěstí je podle alžírské vládní strany Fronta národního osvobození (FLN) šestadvacet členů Fronty Polisario, která s pomocí Alžírska usiluje o nezávislost Západní Sahary. Tato bývalá španělská kolonie byla v roce 1975 připojena k Maroku.

Podle zdroje blízkého Frontě Polisario je mezi mrtvými asi 30 uprchlíků a rovněž i čtyři uprchlické děti. Všichni se vraceli domů poté, co absolvovali lékařské ošetření v alžírské metropoli. Tindúf je domovem desítky tisíc uprchlíků ze Západní Sahary.

Havárie alžírského Iljušinu
Zdroj: ČTK/AP

Odborníci: Nelze s jistotou říct, že letadlo bylo přetížené

„Iljušin Il-76 je sovětský nákladní stroj, který nikdy nebyl certifikován pro dopravu osob. V určité úpravě motoru, tak aby splňoval hluk, může být certifikován pro nákladní dopravu v klasické obchodní dopravě,“ uvedl ve vysílání ČT24 bývalý inspektor Boeingu 747 Vladimír Peroutka.

„Nemyslím si, že ho alžírská armáda měla nějak upravený. Tento stoj je ale koncipován na minimálně 40 tun nákladu, myslím, že na vzdálenost pěti nebo šesti tisíc kilometrů. Takže pokud by těch 200 lidí (dřívější informace médií uváděly 200 mrtvých – pozn. red.) bylo v plné zbroji, tak je to něco přes 20 tun. Nezdá se, že by to letadlo bylo přetížené,“ dodal Peroutka.

Také podle leteckého publicisty Martina Velka nelze v tuto chvíli jednoznačně říct, zda mohlo být letadlo přetížené, i když 250 lidí na palubě je podle něj víc, než je obvyklé.

„Je to nákladní vojenské letadlo. Pokud si pamatuji, tak při různých evakuacích se třeba v (americkém transportním vojenském letounu) Herculesu vezly stovky lidí, dá se říct na stojáka,“ uvedl Velek. „Zda to bylo přetížené? To letadlo má nosnost řádově v desítkách tun,“ dodal. 

Iljušin Il-76 se začal vyrábět v 70. letech minulého století v tehdejším Sovětském svazu jako čtyřmotorový transportní letoun především pro potřeby armády. Existuje ve třech desítkách variant, mimo jiné nákladní s minimální nosností třicet tun, nemocniční či hasičské, a leteckými odborníky je považován za spolehlivý stroj.

Vydáno pod