Vykolejený španělský vlak neměl technické problémy

Madrid - Vlak, který letos 24. července ve vysoké rychlosti vykolejil u španělského města Santiago de Compostela, nehlásil během jízdy žádné problémy ani technické závady. Strojvedoucí byl odpočatý, vrátil se do práce po dvoudenním volnu. Při výslechu to řekl šéf španělské státní železniční společnosti Renfe, která vlak provozovala.

„Během cesty jsme nezaznamenali žádnou komunikaci mezi vlakem a řídícím střediskem, která by se týkala nějakých poškození či vad,“ prohlásil při výslechu před parlamentní komisí Julio Gomez-Pomar.

Vše prý probíhalo bez problémů, strojvedoucí nebyl v práci více hodin než povoluje zákon a do práce nastoupil po dvoudenním volnu, dodal šéf společnosti Renfe. Nečeká se, že by se parlamentní komise zabývala i příčinami nehody. Poslanci se spíše chtějí zaměřit na to, jak podobným nehodám do budoucna předcházet a jak zlepšit bezpečnost na železnici.

Strojvůdce havarovaného vlaku
Zdroj: ČT24

Při tragédii zemřelo 79 lidí a dalších 170 osob bylo zraněno. Policisté v souvislosti s nehodou vyšetřují strojvedoucího vlaku Franciska Josého Garzóna Ama, který byl předběžně obviněn ze zabití z nedbalosti. Při výslechu údajně uvedl, že vjel do zatáčky příliš rychle, neboť si myslel, že projíždí jiným místem trati. Rovněž řekl, že nechápe, proč nezačal včas brzdit.

Analýza černých skříněk, které zaznamenávaly činnost strojvedoucího během jízdy, ukázala, že Garzón jel v okamžiku nehody rychlostí 153 kilometrů za hodinu. V tu chvíli přitom ještě telefonoval s člověkem ze společnosti Renfe. Krátce předtím se souprava měla řítit dokonce rychlostí 192 kilometrů v hodině.