Je to jako kopat na vojenském hřbitově, kritizují odborníci rabování vraků lodí v Asii

Desítky vraků válečných lodí, které zřejmě obsahují pozůstatky tisíců britských, amerických, australských, nizozemských a japonských námořníků, poškozují v Asii sběrači kovů. Průzkum ukázal, že až 40 procent plavidel z druhé světové války, která objevili potápěči nebo námořní historikové, je částečně nebo úplně zničeno. Tyto vraky přitom bývají považovány za válečné hroby, píše britský deník The Guardian.

Sedmdesát let staré, zrezivělé vraky jsou prodávány jako šrot, ale mohou skrývat i cenné kovy, například měděné kabely nebo lodní šrouby z fosforového bronzu. Experti soudí, že sběrači mohou hledat ještě cennější věci, například ocelové opláštění vyrobené před érou jaderných testů. Potopené lodi jsou tak jedním z posledních zdrojů radiací nekontaminované oceli, která je klíčovou součástí vědeckých a lékařských přístrojů.

The Guardian už loni napsal, že sběrači kovů ilegálně vyzvedli i nejslavnější britské válečné lodi. Popudili tak válečné veterány i archeology, kteří obvinili vládu, že nejedná dost rychle a podmořské hroby nechrání. Tři plavidla, HMS Exeter, HMS Encounter a HMS Electra, přitom obsahovala pozůstatky více než 150 námořníků. V roce 2014 bylo zjištěno, že vážně poškozeny jsou vraky lodí HMS Repulse a HMS Prince of Wales, v nichž jsou pozůstatky asi 800 námořníků.

Winston Churchill na palubě lodi HMS Prince of Wales
Zdroj: ČTK/AP

Ukázalo se, že řádění zlodějů nebyla ušetřena ani jedna z nejslavnějších australských lodí, lehký křižník HMAS Perth. „Je to místo posledního odpočinku více než 350 Australanů, kteří přišli o život, když bránili hodnoty a svobody Austrálie. Zpráva, že vrak byl narušen, je proto velmi znepokojivá,“ řekl australský ministr pro záležitosti veteránů Dan Tehan. Podle Jamese Huntera z Australského národního námořního muzea vrak HMAS Perthu „ze 60 až 70 procent zmizel“.

Jako kopat na hřbitově

Během dlouhé kariéry potápěče a podmořského archeologa slyšel Hunter o krádežích lodních šroubů, zbraní a někdy i osobních předmětů posádky. Loni se ale od potápěčské komunity v Indonésii jeho muzeum doslechlo o tom, že lodi jsou ničeny úplně celé. „Jsem v branži dvacet let, ale nikdy jsem neslyšel o tom, že by byl zcela rozebrán historický vrak, především 8000 tun vážící ocelový trup. Nemohu tomu uvěřit,“ dodal Hunter.

O měsíc později ale sám viděl, jak sběrači kovů „rozpárali Perth od začátku do konce“. „To už rovnou můžete jít na vojenský hřbitov a kopat. Nevidím v tom žádný rozdíl. Byl jsem zcela šokován,“ popsal svou reakci Hunter.

V místech, kde se vraky nacházejí, byly vyfotografovány jeřábové lodi, často s velkým množství zkorodované oceli na palubě. Potápěči pak na mořském dnu nalezli rozpůlené vraky. Některé lodi byly vyzdviženy zcela a zůstal po nich jen otisk. Nad vraky byly zpozorovány lodě registrované v Kambodži, Číně a Malajsii. V některých případech byla posádka zatčena.

Šrot pro Čínu

Nelegální obchod, který kvete v posledních měsících, zůstává i přesto nadále obestřen tajemstvím. Někteří archeologové tvrdí, že prodej zrezivělých kovů se vzhledem k nákladům na vyzdvižení nemůže vyplatit. Další matoucí skutečností je, že mnoho dostupných moderních vraků zůstává nedotčeno.

Někteří ale naopak soudí, že poptávka po šrotu v Číně je tak velká, že se vyzdvihování vraků vyplatí. I ocel chabé kvality z jedné lodi může podle některých odhadů vynést až milion liber, tedy v přepočtu téměř 29 milionů korun. Obzvlášť když jsou součástí vraku mosazná potrubí a měděné rozvody.

Podle Huntera mohou být brzy v ohrožení i lodě, které se nacházejí několik set metrů pod hladinou. Některé z nich ve svých útrobách pohřbívají až pět tisíc námořníků. Potápěči se k nim zatím nedostanou. Podle Huntera je ale stále dostupnější vybavení, které umožňuje dostat se k vrakům na dálku. „Myslím si, že to bude velký problém,“ varoval vědec.

Vydáno pod