Poláci se pustí do stavby kanálu do Viselského zálivu. Aby jejich lodě nemusely přes ruské území

Polsko se rozhodlo provést desetiletí odkládaný plán na stavbu vodního kanálu u hranic s Ruskem. Polské lodě dosud omezuje fakt, že při cestě po řece do Viselského zálivu musí přes ruské území. Investice v přepočtu zhruba za 5 miliard korun mají zajistit bezpečnou dopravu pod polskou kontrolou.

Video Horizont ČT24
video

Poláci budují kanál do Viselského zálivu

Viselská kosa na severu Polska je nejen turistickým, ale hlavně strategickým místem. Aby se polské lodě dostaly do Viselského zálivu, musí proplout úžinou na ruském území, k čemuž ovšem potřebují povolení. A s jeho vystavením ruské úřady rozhodně nespěchají.

Kanál má toto změnit. Polsku zajistí přímý přístup z přístavů v zálivu k moři. Současná polská vláda mluví o stavbě kanálu jako o prioritě. „Měníme neschopnost předchozí vlády Občanské platformy a lidovců, která klíčové investice odsouvala, anebo k nim vůbec nepřistoupila,“ tvrdí Jacek Sasin, poslanec za stranu Právo a spravedlnost.

Možnost nových lovišť pro rybáře 

Pomník s lopatou v místním přístavu připomíná, že projektů a návrhů bylo hodně, před válkou i v uplynulých desetiletích. Dílo by pomohlo i rybářům k přístupu na nová loviště. „Ryb je v zálivu velmi málo, prakticky už nejsou, sledě už vůbec nelovíme. Všechny vylovili Rusové a nikdo se nestará o zarybnění,“ souhlasí rybář Henryk Derkowski.

Vodní kanál hluboký pět a široký dvacet metrů by navíc posílil i postavení měst u Viselského zálivu. Přístav v Elblagu by se stal pátým největším v Polsku. Navíc plavba sem z Baltského moře by se výrazně zkrátila. 

Důležitou roli na rozhodnutí polské vlády hrají také obavy z Ruska. Ze stejného důvodu kabinet zvyšuje počet vojáků a investice do polské armády. „Posilujeme obranu středoevropského a východního prostoru, který je nejvíce ohrožen diverzí a útokem z ruské strany,“ vysvětlil ministr obrany Antoni Macierewicz.