Facebook: Politickou reklamu z Ruska zhlédlo na 126 milionů Američanů

Politickou reklamu zadávanou z Ruska, která měla před prezidentskými volbami v USA rozdělit americkou společnost, mohlo na Facebooku zhlédnout 126 milionů Američanů. Uvedl to provozovatel této největší světové sociální sítě.

V průběhu let 2015 až 2017 mělo podle Facebooku jít asi o 80 tisíc takových reklamních sdělení, která by se tak dostala ke zhruba polovině oprávněných voličů v USA. Firma není schopna sdělit, kolik uživatelů inzeráty vědomě zaregistrovalo a kolik je ani nečetlo. Přímo se sdělení objednaná ruskou agenturou Internet Research Agency zobrazila 11,4 milionu uživatelů Facebooku.

Nový odhad započítává sdílení části obsahů mezi jednotlivými uživateli a výrazně převyšuje dříve zveřejněné údaje. Facebook umožňuje, aby se reklamní příspěvky za poplatek dostaly do informačního proudu směřujícího k uživatelům.

Zneužitý Facebook

Firma údaje zveřejnila před slyšením, kterému se má spolu s dalšími sociálními médii a technologickými společnostmi tento týden podrobit v americkém Kongresu. Ten údajné ruské vměšování do americké předvolební kampaně vyšetřuje.

Záměrem ruských reklam bylo zvyšovat napětí mezi sociálními a etnickými skupinami v USA. Kritizovaly například diskriminaci Afroameričanů, ale také podněcovaly strach z muslimských přistěhovalců, uvedl Facebook. Jakékoli pokusy o ovlivnění amerických voleb popřela ruská vláda. V prezidentských volbách v listopadu 2016 porazil republikánský kandidát Donald Trump demokratku Hillary Clintonovou.

Viceprezident Facebooku Joel Kaplan uvedl, že síť bude vyžadovat důkladnější dokumentaci od inzerentů, kteří chtějí provozovat reklamy související s volbami. V rámci procesu dokumentace mohou být inzerenti požádáni, aby oznámili, že vedou inzerci související s volbami a poskytli k ověření jak svoji identitu, tak i polohu.

Po ověření by měli inzerenti zahrnout do svých inzerátů souvisejících s volbami i dovětek: „Zaplaceno od…“ Po kliknutí na informaci si uživatelé budou moci zobrazit informace o inzerentovi. Stejně jako u ostatní reklamy na Facebooku, i tady by uživatelé měli mít možnost zobrazit si vysvětlení, proč viděli konkrétní reklamu. Transparentní by podle prohlášení Kaplana měla být veškerá reklama, nejen ta politická.

Twitter zakázal šíření reklam skupiny RT

Americká společnost Twitter během minulého týdne s okamžitou platností zakázala šíření reklam ruské mediální skupiny Russia Today a agentury Sputnik ve své sociální síti. Reagovala tak na informace amerických zpravodajských služeb, že ruská internetová média se loni s pomocí politické inzerce vměšovala do amerických voleb. Ruské ministerstvo zahraničí obvinilo Twitter z porušování svobody slova a pohrozilo odvetou.

Své rozhodnutí Twitter opírá o zjištění amerických zpravodajských služeb a o vlastní analýzu dat z roku 2016. Jen mezi zářím a listopadem 2016 identifikoval Twitter více než 36 tisíc automatizovaných účtů, které za toto tříměsíční období zveřejnily 1,4 milionu volebních tweetů spojených s Ruskem. Tweety přitom získaly přibližně 288 milionů zobrazení.

Facebook a Twitter
Zdroj: Reuters/Dado Ruvic

„Obě společnosti, RT i Sputnik, se pokusily vměšovat do voleb v USA v zájmu ruské vlády,“ uvádí se v prohlášení americké společnosti. Síť prý ke svému rozhodnutí nedospěla snadno, ale snaží se zajistit bezúhonnost svých služeb pro uživatele.

Minulý měsíc společnost Twitter uzavřela na dvě stovky ruských účtů, které podle firmy šířily dezinformační propagandu. Vedení mediální skupiny RT v prohlášení uvedlo, že se žádné nezákonné činnosti nikdy nedopustilo a na žádné platformě, a to ani na Twitteru, se americké volby nepokoušelo ovlivnit.

Dezinformace i v produktech Googlu

V říjnu měla poprvé odhalit důkazy o tom, že ruští činitelé využívali platformy společnosti ve snaze zasahovat do voleb v roce 2016 i společnost Google. Informace podle serveru Washington post pochází z anonymního zdroje.

Gigant ze Silicon Valley zjistil, že na reklamy ruských agentů byly vynaloženy desítky tisíc dolarů, a jejich cílem bylo šíření dezinformací v mnoha produktech Googlu. Mezi nimi na YouTube, mezi reklamou spojenou s vyhledáváním na Googlu, na Gmailu a v reklamní síti DoubleClick.

Google uvedl, že našel 18 kanálů, které byly „pravděpodobně spojené“ s ruskými agenty, kteří vysílali politická videa na YouTube. Účty, které jsou nyní deaktivované, nahrály od roku 2015 do léta roku 2017 více než 1100 videí o celkové délce 43 hodin.