Putin chce ulevit kolabující dopravě: Do práce bude létat helikoptérou

Moskva – Ulehčit beznadějně ucpaným moskevským ulicím se rozhodl ruský prezident Vladimir Putin. Vzhledem k tomu, že jeho prezidentská kolona vozidel pravidelně dopravní situaci v metropoli zhoršuje, nechal v Kremlu vybudovat přistávací plochu pro vrtulníky a na cestu ze své rezidence už nebude používat automobil, ale speciálně upravený vrtulník domácí výroby. Přípravy v Kremlu ale komplikovaly rozsáhlé kontroly ze strany památkářů.

Moskevští řidiči si ale nejspíš změny nevšimnou. Patnáctimilionová Moskva je totiž těžko průjezdná bez ohledu na cesty prezidenta do práce. V zácpách tu řidiči za rok stráví patnáct dnů, v největší aglomeraci v Evropě jezdí přes čtyři miliony aut, průměrná rychlost je 12 kilometrů za hodinu a mnohdy je lépe jít pěšky anebo jet metrem. „Zácpy jsou už prakticky nepřetržité. Snad jen mezi desátou večer a sedmou ráno je volněji, v tu dobu je tu provoz asi jako v Praze během dne,“ přibližuje dopravní expert Alexandr Šumskij.

Dopravní zácpa v Moskvě
Zdroj: ČT24

Hlavní město Ruska má největší zácpy v Evropě - denně se tu vlečou stovky kilometrů téměř stojících kolon. Ta největší byla letos v únoru, kdy kolony kvůli sněžení měřily tři tisíce kilometrů – tedy jako z Moskvy do Madridu. Bohatí Rusové, kterých stále přibývá, už nechtějí v zácpách trávit hodiny a rovnou si při svých palácích stavějí vlastní heliporty - anebo používají aerotaxi. Za poslední dva roky stoupl zájem o létání čtyřicetkrát, v přepočtu osmnáct tisíc korun za hodinu létání ale nemůže zaplatit kdekdo.

Putinova cesta autem do práce bývá pro ucpanou Moskvu další ranou. Jeho heliport je už připraven u jižní stěny Kremlu, podle mnoha odborníků ale vrtulník nepříznivě ovlivní historické památky včetně ikon a fresek. „Kreml se stává místem pro experimenty, kde budou zkoumat vliv vibrací na památky,“ říká architekt Konstantin Michajlov.

Putin ale není se svým nápadem první: Premiér Dmitrij Medvěděv létá do práce už několik měsíců.

Reportáž Miroslava Karase (zdroj: ČT24)
Vydáno pod