Místo popelnice džus. Švédská firma odmítá plýtvat ovocem

Horizont ČT24: Švédská firma zachraňuje ovoce (zdroj: ČT24)

Přibližně třetina potravin – tedy asi 1,3 miliardy tun – skončí každý rok v popelnicích nebo je jinak znehodnocena. Nejvíc plýtváme ovocem a zeleninou. Jedna švédská firma se tomu snaží zamezit a záchranu ovoce si dala přímo do svého názvu.

Jablka, která měla skončit v popelnicích, čeká díky firmě Rescued Fruits ze švédského Helsingborgu jiný osud. Promění se na zcela přírodní šťávu. „Snažíme se vyřešit problém se zbytečným plýtváním jídla. V odpadu dnes končí 30 procent veškerého ovoce, které vyprodukujeme,“ říká výkonná ředitelka firmy Cecilia Larssonová.

Velmi často se tak děje kvůli přísným pravidlům. Některé supermarkety považují ovoce za neprodejné, pokud se mezi čerstvými plody objeví i pár shnilých. Jindy je důvodem třeba jen poškozený obal. „Problém s plýtváním potravin je, že na výrobu ovoce je zapotřebí spousta přírodních zdrojů,“ dodává Larssonová. 

Ovoce, především jablka, která jsou v supermarketech vyřazena z prodeje a skončila by jinak v odpadu, si firma Rescued Fruits odváží k sobě na zpracování. Někdy jde jen o tři palety za den, jindy jich je mnohem víc. 

Dodávka se třídí, lisuje a plní ještě ten samý den. V džusech skončí jen nezkažené plody. Ovoce často pochází z dalekých krajin jako z Jihoafrické republiky nebo Argentiny. V březnu firma naplnila přes 42 tisíc lahví jablečného džusu, teď si metu určila na padesát tisíc.

Jedním z odběratelů je i cukrárna v centru Helsingborgu. „Jsme s nimi prozatím krátkou dobu, ale rozhodně vidíme, jak rostou, protože teď si jich všimnete v prodejnách, kde byste je předtím nenašli,“ podotýká Evelina Svenssonová z Fahlmanovy cukrárny. Poptávka po takzvaném zachráněném ovoci totiž stoupá především mezi koncovými zákazníky.

„Způsob, jak přemýšlíme o konečné podobě výrobku a požadavky, aby pokaždé chutnal stejně, aby vždycky měl stejné nuance a barvu, tak jako naposledy, když jsme ho pili – to chceme změnit,“ uzavírá ředitelka firmy Larssonová. A zatím se to daří. Své klienty si zachráněné ovoce už našlo i v sousedním Finsku.