Zaměstnanci slovenského Volkswagenu vstoupili do stávky, chtějí vyšší mzdy

Zaměstnanci slovenského závodu německé automobilky Volkswagen vstoupili do časově neomezené stávky za vyšší mzdy. Odhadem několik tisíc pracovníků se již časně ráno shromáždilo u továrny, kde transparenty a pískotem dávali najevo nesouhlas s odmítavým postojem vedení továrny k požadavkům odborů na výraznější zvýšení mezd dělníků tohoto největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Předák odborů Zoroslav Smolinský řekl, že výrobní linky v podniku byly zastaveny. Později však slovenská média uvedla, že nefunguje výroba velkých luxusních SUV, ve velmi omezeném množství se ale vyrábějí malá městská vozidla Citigo či Up!

Začátek stávky ve slovenském Volkswagenu
Zdroj: ČTK Autor: Mikula Martin

Jde o první stávku ve slovenské divizi Volkswagenu od jejího založení v roce 1991. Bratislavská továrna automobilky se zaměřuje na výrobu sportovně-užitkových vozidel (tzv. SUV) a malých aut včetně vozů značky Škoda Citigo.

Zaměstnanci si na shromáždění přinesli transparenty s nápisy „Neponižujte nás“, „Jsme součástí koncernu“ či „Vy pro nás minimum, my pro vás maximum“. V protestu je přišli podpořit i zástupci odborů z české společnosti Škoda Auto, která také patří do koncernu Volkswagen.

Smolinský podle webu slovenského listu SME uvedl, že před továrnou bylo dopoledne až tři tisíce lidí, kolem 15:00 odhadl jejich počet na dva tisíce. Stávkující si před závodem postavili stan, teploty mají podle odhadů vystoupit až na 35 stupňů.

Slovenský premiér Robert Fico (Směr) by uvítal, pokud by došlo k co nejrychlejší dohodě stávkujících s vedením firmy, napsala agentura TASR. „Dohoda je pro mě nejpodstatnější věc. Je to však vztah zaměstnavatelů a zaměstnanců. Velice bych si přál, aby se co nejrychleji dohodli,“ řekl Fico. 

Vedení firmy: Jsme na hraně

Po 15:00 proběhl brífink vedení Volkswagenu Slovakia. Předseda představenstva Ralf Sacht vypočítával firemní benefity. „Jsme v čele odměňování v rámci V4, na stejné úrovni jako Portugalsko a Španělsko,“ řekl podle webu SME.

Od odborů očekává další krok, „konstruktivní krok na základě toho, jakou jsme jim předložili nabídku“. Na otázku, jaká je poslední nabídka Volkswagenu, odpověděl: „Stále hledáme dohodu, ale pohybujeme se na hraně“. Řekl, že stávka byla vyhlášena bez časového omezení a podnik je na to připraven. Dodal, že odboráři nezvládli organizaci stávky. Volkswagen proto na vlastní náklady zajistil vodu a přenosné toalety.  

Video Zprávy ve 12
video

Stávka ve slovenském Volkswagenu

Odbory v posledních dnech neuspěly u vedení firmy s požadavkem na zvýšení platů pro více než 12 tisíc zaměstnanců firmy o 16 procent a naopak odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné zvýšení mezd o 8,9 procenta.

Nedostatek kvalifikované pracovní síly

Průměrný měsíční plat ve slovenském Volkswagenu bez zahrnutí platů managementu a po započítání příspěvků a bonusů činí 1800 eur (47 160 korun), tedy zhruba dvojnásobek průměrné mzdy na Slovensku.

„Na Slovensku platíme nejvyšší mzdy v rámci visegrádské skupiny (ČR, Slovensko, Polsko a Maďarsko). Jsme na stejné úrovni jako v Portugalsku a Španělsku,“ řekl předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralf Sacht. Dopady stávky na produkci závodu, který loni vyrobil téměř 389 tisíc vozidel, Sacht neuvedl.

Stávka ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel, například vozů Audi Q7 a Volkswagen Touareg. Továrna před polednem informovala, že díky organizačním změnám i během stávky vyrábí malá vozidla, mezi které kromě vozů Škoda Citigo patří také vozy Seat Mii a Volkswagen up!. Bez omezení podle mluvčí společnosti Lucie Kovarovičové Makayové pokračuje produkce v nástrojárně ve Stupavě a v závodě v Martině na severu Slovenska, kde Volkswagen vyrábí součástky. Podle odborů se do stávky nemohli zapojit například zaměstnanci, kteří ve firmě pracují prostřednictvím pracovních agentur.

Odbory vyhlásily stávku v době, kdy si zaměstnavatelé na Slovensku stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a kdy zaměstnávají nejvíce cizinců od globální ekonomické krize. Například slovenský Volkswagen loni angažoval 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.

Odborový předák Smolinský novinářům řekl, že odbory jsou připraveny stávkovat nejméně do konce týdne a pokračovat v nespecifikovaných akcích až do zahájení celozávodní dovolené, které je ve slovenském Volkswagenu naplánováno na začátek července.

„Hodnoty vyrábějí zaměstnanci a pokud vedení společnosti nechce naslouchat zaměstnancům, tak nemáme žádnou jinou možnost, jak projevit svou vůli,“ řekl Smolinský, jenž loni opustil zavedenou odborovou organizaci Kovo a stál u vzniku Moderních odborů, do nichž pak vstoupila většina zaměstnanců slovenského Volkswagenu. Dodal, že odbory jsou připraveny s vedením firmy dále jednat a dospět ke kompromisu.

Továrna v reakci na zahájení stávky kritizovala odbory. „Vyzýváme odborovou organizaci ke vstřícnosti směrem k oboustranně akceptovatelné dohodě. Nezodpovědné požadavky odborů ohrožují budoucnost podniku a pracovní místa našich zaměstnanců,“ sdělila agentuře ČTK mluvčí společnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Karosárna slovenské divize VW v Bratislavě
Zdroj: ČTK
Autor: Kolller Jan

Jozef Uhrík, čestný prezident Svazu automobilového průmyslu a člen představenstva Volkswagen Slovakia podle webu SME uvedl, že je zděšen ze vzniku dvojích odborů. „Závodí se o to, kdo je lepší odborář. Výsledkem je požadavek, který je předmětem vyjednávání. Je to iracionální požadavek,“ řekl. 

Podle něho dřívější jednání s odboráři nebyla jednoduchá, ale vedla k dohodě. „Dnes mi to připadá, že jde o zneužití situace, co se týká mzdové oblasti. Myslím, že tento postup je iracionální,“ dodal. 

Ministr práce Ján Richter (Směr) se nebojí toho, že by se koncern kvůli stávce rozhodl ze Slovenska odejít. „Bratislavský závod byl dlouhé roky hodnocen jako jeden z nejlepších závodů celého koncernu. S takovými hospodářskými výsledky se neutíká, ale spíše se hledá cesta, jak se dohodnout a jak zajistit další růst. Je třeba také vidět velké investice společnosti v posledním období,“ uvedl Richter podle webu SME. Ministr je připraven osobně přispět k dohodě, ale nyní to podle něho záleží na sociálních partnerech. 

Mzda ve Škodě Auto

Tvrdá mzdová vyjednávání, včetně stávkové pohotovosti a úvah o stávce, jsou pravidelnou součástí přípravy kolektivní smlouvy ve Škodě Auto. Průměrná tarifní mzda ve firmě je podle odborářů kolem 41 tisíc korun. Průměrná měsíční mzda dělníků se pak pohybuje pod 40 tisíci korun, včetně bonusů.  Průměrná hrubá měsíční mzda v Česku v prvním čtvrtletí letošního roku činila 27 889 korun.

V březnu uvedl časopis Škodovácký odborář, že „bez ohledu na výši tarifní třídy dostane většina zaměstnanců variabilní bonus včetně jednorázové platby v celkové výši 45 tisíc korun hrubého, je to nejvíce v historii naší firmy“. 

Odborářský týdeník také napsal, že co se týče celkového součtu bonusů a jednorázových plateb, jež budou letos vyplaceny, ty se poprvé v historii téměř rovnají loni vyplacenému bonusu v západoněmeckých továrnách Volkswagen (zaměstnanci tam mají pouze jeden bonus).

„Navíc v Německu platí vyšší progresivní zdanění, čeští zaměstnanci tak poprvé dostanou v čistém na své účty větší peníze, než naši němečtí kolegové. Některé společnosti Volkswagenu dokonce předčí několikanásobně, například zaměstnanci VW Autovision mají jen jeden bonus 400 eur (asi 11 000 korun). Zaměstnanci Škoda Auto mají variabilní i fixní bonus a jednorázové platby, po jejich sečtení bude celková výše skutečně rekordní, nejvyšší v celém východním bloku VW,“ uvádí se v týdeníku. 

Zdeněk Štěpánek z korporátní komunikace firmy informoval, že ke konci roku 2016 činila průměrná mzda bez započtení platu managementu přibližně 42 tisíc korun. U dělnických profesí pak dosahovala průměrná mzda zhruba 37 tisíc korun. Na základě výsledků kolektivního vyjednávání došlo s účinností od letošního roku k dalšímu navýšení o tři procenta.

Uvedl také, že za posledních  deset let vzrostla průměrná mzda ve Škodě Auto téměř o 70 procent. „Celkový letošní roční bonus v průměru dosahuje přibližně 90 tisíc korun. To představuje rekordní hodnotu jak v historii společnosti, tak i zcela mimořádnou částku v celostátním měřítku,“ dodal. 

V Německu činila v lednu průměrná hrubá měsíční mzda 3745 eur (98 tisíc korun). Německý ekonomický deník Handellsblatt pak uvedl, že více než polovina zaměstnaných obyvatel německého Wolfsburgu (ústředí Volkswagenu) si měsíčně vydělá v hrubém více než 4610 eur (přes 120 tisíc korun).