Koncem roku 2013 bude k vidění kometa jasnější než měsíc v úplňku

Washington – Příští rok na podzim proletí kolem Země kometa, která bude podle odhadu vědců zářit jasněji než Měsíc v úplňku a na obloze bude viditelná i pouhým okem. Velkou podívanou si ale lidé užijí pouze za předpokladu, že se kometa během své pouti směrem ke Slunci nerozpadne.

Kometa se má podle výpočtů přiblížit na 1,9 milionu kilometrů ke Slunci a tohoto bodu dosáhne 28. listopadu 2013. Na obloze ale bude viditelná od října 2013 do ledna 2014. Kometa prý bude mít velmi dlouhý prachový ohon a díky její vysoké jasnosti ji zřejmě bude možné pozorovat i ve dne. Vědci však stále počítají i s tím, že se vesmírný objekt rozpadne, jako se to stalo už mnohokrát v minulosti.

Kometu objevili ruští amatérští astronomové Vitalij Něvskij a Arťom Novičonok na CCD snímcích pořízených reflektorem projektu International Scientific Optical Network (ISON) na observatoři poblíž ruského Kislovodsku nad ránem 21. září 2012. Jejich objev potvrdila pozorování astronomů v USA. Kometa dostala označení C/2012 S1 a na své jméno teprve čeká.

Agentury sice kometu označují jako ISON, ale podle ředitele České kosmické kanceláře Jana Koláře kometa ISON kolem Země již prolétla a rozpadla se. V příštím roce bude možné pozorovat ale hned dvě komety. V březnu by se na obloze měla objevit kometa Panstarrs (C/2011 L4), která by měla být viditelná dalekohledy. Její jasnost by měla být podobná jako u vlasatice Hale-Bopp, která kolem Země letěla v roce 1997.

Rozhovor s ředitelem České kosmické kanceláře Janem Kolářem (zdroj: ČT24)