Paříž chce čistější vzduch. Řidiči musí pro své vozy obstarat viněty

Paříž stupňuje boj proti automobilům v centru města. Vedou ji k tomu opakované případy vysokého znečištění ovzduší, které v hlavním městě pokazilo třeba konec loňského roku. Radnice už omezila provoz na nábřežích a přes protesty motoristů hodlá pokračovat. Důraz se klade i na to, aby samotná auta plnila normy znečištění. Osm milionů řidičů musí své vozy do pondělí vybavit novou ekologickou vinětou.

Paříž pod příkrovem smogu
Zdroj: ČTK/AP

Viněty budou mít šest různých barev – podle stáří a pohonu vozidla. Stoprocentně elektrické auto bude mít zelenou vinětu, staré auto s dieselovým motorem šedou.

„Všem doporučujeme, ať si ji koupí. Samozřejmě nebudeme hned od pondělí dávat pokuty, spousta lidí ji ještě nemá. Zatím jen upozorňujeme,“ říká pařížská policistka.

Opatření se týká osmi milionů řidičů, vinětu si ale zatím koupil jen milion z nich. Systém už funguje v jiných francouzských městech, ale v Paříži bude nejpřísnější. Důvod je jednoduchý – případy těžkého znečištění ovzduší jsou čím dál častější. V létě už kvůli tomu radnice uzavřela pro auta jedno z dolních nábřeží Seiny.

„K tomu, abychom udělali z pravého nábřeží pěší zónu, nás přimělo to, že chceme vrátit nádherný prostor, který je zapsaný na seznamu světového dědictví UNESCO, Pařížanům a všem, kdo mají Paříž rádi,“ vysvětluje zástupce pařížské starostky Christophe Najdovski.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Tažení za čistější Paříž

K milovníkům Paříže se teď ovšem těžko dají počítat řidiči. Doprava v centru je podle nich ještě komplikovanější než dřív. A veškerá ekologická opatření údajně dopadají na chudší lidi, kteří musejí dojíždět za prací z předměstí a na nová ekologická auta nemají peníze. Přesto hodlá radnice v uzávěrkách pokračovat.

Ulice Rivoli je dnes hlavním tahem z východu na západ města. V podstatě se tu jezdí v pěti pruzích jedním směrem. Starostka to chce změnit. Auta mají jezdit obousměrně a z poloviny vozovky se má stát cyklostezka.

Opatření se nelíbí ani pravicovým starostům a zástupcům regionů v těsné blízkosti Paříže. Podle nich komplikují lidem život a smogovým kalamitám stejně nezabrání. Dopravci zase nechtějí při vysokém znečištění zajišťovat Pařížanům dopravu zdarma. Jen v prosinci tak údajně přišli o 23 milionů eur.