Česká stopa ve vesmíru: Navigovat bude David

Kourou (Fr. Guyana) - Z kosmické základny Kourou ve Francouzské Guyaně odstartovala ruská nosná raketa Sojuz ST-B se dvěma evropskými navigačními družicemi systému Galileo. Jedna z nich se jmenuje David podle chlapce z Hradce Králové, druhý satelit je pojmenovaný po dánské dívce Sif.

Žák 6. třídy základní školy v Hradci Králové David Markarjanc se prostřednictvím svého obrázku virtuálně podepsal na novou družici rodící se evropské navigace. Jeho dílko Raketový start zvítězilo v celostátní soutěži, a tím ho dostalo mezi 27 evropských dětí od devíti do 11 let, po nichž se jednotlivé družice Galilea mají jmenovat. Jde o výsledek soutěže, kterou vyhlásila Evropská komise a která se konala po celé Evropě. První dva satelity nesly jména bulharské dívky Natalie a belgického chlapce Thijse, oficiálně třetí satelit David má technické označení Galileo-IOV FM3. Sám David Markarjanc nemá k vesmíru nijak zvláštní vztah a chce podle svých slov být kuchařem. „Těžší bylo odpovídat na otázky novinářů než kreslit ten obrázek,“ přiznává.

Reportáž Martina Ruska (zdroj: ČT24)

Družice se po navedení na oběžnou dráhu stanou součástí stejnojmenného evropského navigačního systému. První dvě družice Galileo dopravila ruská nosná raketa na oběžnou dráhu loni v říjnu. Do roku 2015 má být na oběžnou dráhu vyvedeno 14 družic Galileo, ostatní pak do roku 2020.

Evropský satelitní navigační systém Galileo by měl začít poskytovat první služby do konce roku 2014, plně funkční by měl být na přelomu let 2019 a 2020. Systém má obsluhovat třicet družic, což je o šest víc, než má jeho americká obdoba GPS. Svou přesností má Galileo předčit jak GPS, tak ruský systém Glonass i čínský Compass. Systém měl původně stát Evropskou unii v přepočtu 90 miliard korun, doteď se jeho cena zvedla o necelou polovinu - tedy na 125 miliard.

Galileo bude propojitelný s globálními navigačními systémy GPS a Glonass. Zařízení budou operovat ve výšce 23 222 kilometrů nejméně 12 let. Galileo budou moci využívat nejen řidiči. Měl by být schopen varovat občany před různými nebezpečími; jeho součástí by měla být například služba, která umožňuje přijímat nouzový signál vysílaný loděmi, letadly a osobami. Systém bude umožňovat rovněž sledování kontejnerů, mýtné systémy nebo systémy pro sledování životního prostředí a zemědělské výroby.