Facebook válčí s hoaxy: Lživé zprávy půjde označit, fakta má ověřit třetí strana

Facebook odhalil nové nástroje, kterými chce bojovat proti šíření takzvaných „fake news“, tedy nejrůznějších lživých příběhů a konspirací. Jedna z nich už vedla v USA ke střelbě. Nově bude možné zprávu označit jako dezinformaci a sporné příspěvky budou odkazovat na třetí stranu – organizace, jež ověří fakta.

Facebook
Zdroj: ČTK/ITAR-TASS Autor: Sergei Konkov

Před nebezpečím v podobě epidemie lživých zpráv varovala třeba neúspěšná kandidátka na prezidentku USA Hillary Clintonová. 

Facebook byl v poslední době vystaven kritice za benevolentní přístup k falešným zprávám, které se objevovaly během kampaně před americkými prezidentskými volbami. Podle řady uživatelů sociální síť ovlivnila volby ve prospěch Donalda Trumpa.

Američané se například dozvídali, že kandidaturu Trumpa podpořil papež František nebo že federální agent vyšetřující e-mailovou kauzu Clintonové byl nalezen mrtev. 

Sociolog médií Jaromír Volek v této souvislosti zdůraznil takzvanou potvrzovací funkci médií, kdy si publikum vyhledává určitý typ informací, které si ještě dál interpretuje tak, jak chce, aby vypadaly. Šíření lživých informací a propagand se tím stále urychluje a prohlubuje.

Facebook nechce být arbitrem pravdy

Facebook nyní představil nástroje, kterými chce šíření nepravd zabránit. „Věříme v to, že by lidé měli být slyšet, nemůžeme rozhodovat o pravdě sami, takže k tomuto problému přistupujeme pečlivě,“ uvedla firma ve svém oznámení.

Uživatelé budou mít možnost tyto zprávy označovat snadněji než nyní, přičemž zpochybněná fakta pak budou prověřovat týmy expertů včetně televize ABC News nebo agentury Associated Press.

Zatím jde o 43 organizací, které se musely upsat, že se budou řídit určitým kodexem principů. Pokud prověrka potvrdí faktické nesrovnalosti, objeví se u zprávy označení „sporné“ s proklikem na vysvětlení výhrad.

Přeposlání zprávy zbrzdí varování

Nepravdivá zpráva ale nebude vyřazena, aby se síť vyhnula nařčení z cenzury. V seznamu příspěvků se pouze posune dolů a před jejím přeposláním vyskočí na uživatele varování. Facebook chce rovněž zabránit tomu, aby si síťoví podvodníci přivlastňovali doménová jména skutečných médií.

Sociologická společnost Pew Research Center zveřejnila ve čtvrtek výsledky průzkumu, podle něhož téměř čtvrtina Američanů, ať vědomě či nevědomě, přeposlala falešnou zprávu. Podle dvou třetin dotázaných takové informace vyvolávají zmatek o základních faktech probíhajících událostí.