Čína láká Afričany na půjčky, její trať zřejmě protne i národní park v Keni

Čína se snaží rozšířit svůj vliv, kde to jen jde. Třeba v Africe operuje už roky a mnohdy si nebere servítky. Postavit chce teď železnici, která protne národní park u keňského Nairobi. Stavitelé trať povedou po vysokém mostě, ekologové si přesto zoufají. Jde přitom jen o jednu ze sítě tratí, jež ve východní Africe vznikají za čínské peníze.

Video Horizont ČT24
video

Horizont: Čínské půjčky v Africe

Nairobi je pro ekology rájem – město obklopuje už 70 let národní park o rozloze 117 kilometrů čtverečních. Nyní ale zdejší klid a panorama ohrožují obchodní zájmy Pekingu. Hledalo se proto schůdné řešení.

„Zadali jsme si ekologickou studii a vyšlo nám, že může existovat ekologická rovnováha mostu a národního parku, kterým vede. Žirafa pod mostem může procházet velmi pohodlně, aniž by ji to nějak omezovalo,“ konstatoval stavitel mostů Christian Odhiambo ze společnosti Kenya Railway Cooperation.

Železnice má vést po šestikilometrovém mostu nad rezervací, aktivisté ale dál protestují. „Jde o chráněné území, chráněné pro určité využití půdy, a tím je ochrana divoké přírody a biodiverzity. Není žádný důvod, proč by jakákoliv infrastruktura měla procházet tímto územím, pod ním nebo nad ním,“ rozhněval se předseda spolku Přátelé Nairobského národního parku Akshay Vishwanath.

Odpůrce železnice děsí i stále rostoucí náklady a obvinění z korupce. Čína ve východní Africe po roce 2000 intenzivně investuje do infrastruktury – respektive nabízí půjčky a projekty na klíč. Zbaví se tak přebytků oceli a nepřímo získává přístup z přístavů do metropolí a ke strategickým zdrojům surovin.

„Pokud jde o čínské námezdní dělníky, jde o velký problém. Místní obyvatelé si často slibují nárůst počtu pracovních sil, když tam ale pak přijdou pracovníci z Číny, tak pracovní příležitosti nevznikají. Čínské společnosti mají zároveň tendenci po dokončení projektů tam čínské pracovníky zanechat, takže ve finále to situaci zhoršuje – ale není to pravidlo,“ podotkl politický geograf Martin Riegl.

„Čína působí napříč celou Afrikou kromě asi tří států, které uznávají Tchaj-wan. Jedná se o stavby přehrad, fotbalové stadiony, nemocnice a celkovou infrastrukturu. Negativní stránka je, že spolupráce Afriky s Čínou byla primárně navázána po masakru na Náměstí nebeského klidu, kdy se nacházela trochu v izolaci a africké státy ji moc nekritizovaly.“

Martin Riegl, politický geograf

Ze spolupráce s Čínou těží hlavně politické elity

Most vedoucí přes nairobský národní park má ale, stejně jako jiné africko-čínsko projekty, politickou podporu z nejvyšších míst. Prezident Uhuru Kenyatta bude napřesrok usilovat o znovuzvolení a trať na osmnáctimetrových pilířích by se mu do kampaně hodila. Soud ale zatím vyhověl odvolání ekologů, stavbu pozastavil a čeká na závěr Státního úřadu pro životní prostředí. Uniklé informace ovšem naznačují, že most nakonec povolí.

Čína se snaží soupeřit o svůj vliv v Africe s USA a s bývalými koloniálními mocnostmi, jako je Portugalsko v Angole či Francie ve Středoafrické republice. „Byla tam velká soutěž o naleziště uranu, kde to de facto vedlo k pádu vlády prezidenta,“ upozornil expert. Ve snaze zabezpečit odbytiště pro své zdroje Peking mnohdy podporuje i nedemokratické režimy.

„Jak roste napětí mezi místním obyvatelstvem a čínskými pracovníky, tak se velmi často objevují bouře. Například v Zambii, v měděném pásu, to bylo i součástí předvolební kampaně, kdy byl jeden z kandidátů vysloveně protičínský. I v Keni se objevovaly poměrně násilné útoky vůči čínským pracovníkům,“ poznamenal Riegl.