Německo tlačí na Facebook, aby rychleji mazal nenávistné komentáře

Německo tlačí na Facebook, aby rychleji mazal nenávistné komentáře (zdroj: ČT24)

Sociální síť Facebook čelí rostoucímu tlaku, aby aktivněji postupovala proti nenávistným komentářům a šíření propagandy. Ve středu k tomu opět vyzvala německá kancléřka Angela Merkelová. Šéf koncernu Mark Zuckerberg už před pár dny slíbil nápravu. Svoji pověst v Německu si největší síť na světě snaží zlepšit reklamní kampaní.

Facebook v první televizní reklamě v Německu učí například to, že by lidé neměli zveřejňovat fotky, které by jim mohli uškodit třeba v zaměstnání. S kampaní za miliony přišel v době, kdy čelí tlaku kvůli jiným věcem, a to zejména nenávistným komentářům.

Firma už dřív řekla, že aktuální kampaň je první krok a téma nenávistných komentářů bude následovat. Podle kritiků se ale reklama míjí účinkem a přichází pozdě.

„Podporuji snahy ministra spravedlnosti a ministra vnitra mařit nenávistné komentáře. Udělat vše proto, abychom tyto věci neslučitelné s lidskou důstojností a našimi hodnotami zarazili,“ uvedla německá kancléřka Angela Merkelová.

Facebook má v Německu málo zaměstnanců, nestíhají mazat

Ministerstvo spravedlnosti s konkrétními zákony zatím vyčkává a sází na vyjednávání. Chce, aby Facebook zapracoval na lepší spolupráci s vyšetřovateli a hlavně na transparentnosti.

„Pro začátek by pomohlo, kdyby zveřejňoval, kolik nenávistných komentářů je týdně nahlášeno a jak rychle a kolik zaměstnanců je maže,“ uvedl mluvčí pro digitální agendu Strany zelených Konstantin von Notz.

Ani opozice nevolá po cenzuře nebo přehnané regulaci. Facebook by podle ní měl ale přijmout mnohem víc zodpovědnosti a taky zaměstnanců.

Mark Zuckerberg během návštěvy Německa
Zdroj: ALBERT GEA/Reuters

„Není možné, aby každá nahá prsa v řádu vteřin smazali, zatímco nejhorší nenávistné, protižidovské komentáře zůstávají týdny bez povšimnutí, protože Facebook nemá německy mluvící lidi s tím, že je to drahé,“ podotkl mluvčí pro digitální agendu Strany zelených Konstantin von Notz.

Facebook má v Německu skoro 30 milionů uživatelů a zhruba stovku zaměstnanců. Dotazy a žádosti o rozhovor, které tam ze strany České televize opakovaně mířily, zůstaly dosud bez odpovědi.