Cestující spali, vagony zatím padaly z kolejí. Neštěstí v Indii nepřežilo přes sto lidí

Nejméně 112 mrtvých a dvě stě zraněných si vyžádala ranní nehoda expresního vlaku na severu Indie. Počet obětí stále není konečný. Při nehodě vykolejilo 14 vozů soupravy, které záchranáři postupně prohledávají. Podle předběžných závěrů vyšetřovatelů je možnou příčinou neštěstí poškozená kolej. Jde o největší železniční nehodu v Indii od roku 2010, kdy při kolizi vlaků zemřelo v Západním Bengálsku 146 lidí.

Vlak, který havaroval ve tři hodiny ráno místního času nedaleko Kánpuru, jel po trase Patna–Indore. V době havárie většina cestujících spala. „Celý vlak sebou trhnul. Když vykolejil, narazili jsme hlavami o strop. Dveře nešly otevřít, ale ven jsme se nakonec dostali,“ řekl jeden z cestujících. Některé vozy se převrátily, lidé skončili pod nimi nebo uvězněni uvnitř.

„Ve tři hodiny deset minut jsem se náhle probudil kvůli silnému nárazu. Vlak se se skřípáním zastavil a po nárazu jsem se ocitl v sevření lidí, všichni volali o pomoc,“ sdělil listu Hindustan Times jeden z přeživších.

Na pomoc cestujícím po nehodě přispěchali dobrovolníci i policie, která na místo svolala 250 lidí. Zraněné odváží do nemocnic přes 30 sanitek. Záchranáři informovali nemocnice, aby se připravily na mimořádnou událost, a požádali o pomoc i soukromé nemocnice.

Video Železniční neštěstí v Indii nepřežilo přes sto lidí
video

Železniční neštěstí v Indii nepřežilo přes sto lidí

Záchranné práce postupují pomalu

Záchranná operace stále pokračuje. Podle webu deníku The Indian Express má nehoda zatím 112 obětí. Zranění utrpělo přes 200 lidí, minimálně sedm desítek z nich je ve vážném stavu. „Snažíme se zachránit životy všemi způsoby, ale je velmi obtížné prořezat se do vagonů,“ řekl představitel železniční společnosti Pratap Rai.

Zástupce záchranářského týmu řekl, že „vagony jsou velmi zdeformované a že záchranáři postupují pomalu a musejí si cestu klestit rozřezáváním vraků“. Podle indického tisku má množství obětí na svědomí částečně také fakt, že vagony nebyly z kvalitní oceli, která by lépe odolala nárazu.

/*json*/{"map":{"lat":24.145527080340948,"lng":76.76140858430107,"zoom":5,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":26.22413896071585,"lng":79.84030723571777,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Vlak vykolejil nedaleko průmyslového města Kánpur v severoindickém státě Uttarpradéš, který hraničí s Nepálem. Kánpur je dopravním uzlem, jeho okolím projedou denně stovky vlaků. Mnoho jich muselo být kvůli nehodě odkloněno na jinou trasu.

Země odškodní pozůstalé 

Indický premiér Naréndra Módí vyjádřil soustrast pozůstalým a oznámil, že rodiny obětí dostanou od státu 200 tisíc rupií (75 tisíc Kč) a těžce zranění pak 50 tisíc rupií. Další odškodné v podobné výši by mělo vyplatit také ministerstvo železnic.

Na místo nehody se vypravil ministr železnic a pohrozil přísným postihem lidí odpovědných za tuto tragédii. 

Nehoda u Kánpuru bude pravděpodobně nejhorší železniční neštěstí v tomto desetiletí a současně v Indii i ve světě nejtragičtější od roku 2005, kdy se stalo hned několik velkých železničních neštěstí v Indii, Pákistánu, ale například i Japonsku. V Indii se ovšem stává mnoho železničních nehod a řada z nich má tragické následky. Naposledy zemřelo 39 lidí loni v březnu při nehodě u Bachhrawanu. Před havárií hlásil strojvedoucí, že selhaly brzdy. Podle agentury Reuters by indická železniční síť, po které denně cestuje na 23 milionů lidí, potřebovala do roku 2020 investici 20 bilionů rupií.