Nová nemocnice v Bratislavě nebude PPP projekt. Ministerstvo navrhne jiný postup

Slovensko nebude stavět a provozovat novou velkou nemocnici formou veřejně-soukromého partnerství (PPP). Kabinet premiéra Roberta Fica souhlasil s návrhem ministerstva zdravotnictví od PPP projektu ustoupit. O miliardovou zakázku usilovaly i české firmy Agel a Metrostav.

Slovenské ministerstvo zdravotnictví upozornilo na rizika stávajícího záměru včetně potřeby změnit parametry projektu a za nevhodnou rovněž označilo původně vybranou lokalitu na výstavbu nové nemocnice.

Projekt nové nemocnice v Bratislavě za 200 až 250 milionů eur (5,4 až 6,8 miliardy korun) prostřednictvím PPP odstartovala předchozí Ficova vláda. Záměr počítal s tím, že nemocnice nahradí několik současných zdravotnických zařízení, která fungují v zastaralých budovách. Vítěz tendru by podle původního záměru kromě výstavby zajistil v nové nemocnici na třicet let i poskytování zdravotní péče, stát by mu investici splácel.

Od samotné výstavby nové univerzitní nemocnice ve slovenské metropoli stát ustoupit ale neplánuje. Návrh nového postupu by tamní ministerstvo zdravotnictví mělo připravit do konce března příštího roku.

Ekonomové slovenského ministerstva financí v dřívější analýze upozornili, že PPP projekt je z hlediska finančních nákladů nejméně výhodný z dohromady čtyř posuzovaných variant. Za nejvýhodnější alternativu označili výstavbu univerzitní nemocnice přímo státem.

Plány postavit novou velkou nemocnici v Bratislavě sahají do osmdesátých let minulého století, kdy na okraji slovenské metropole také začala výstavba nového zdravotnického zařízení, jež ale dokončeno nebylo. Zmiňovaný PPP projekt měl být realizován v jiné lokalitě.

Formou PPP se staví obchvat Bratislavy 

Formou veřejně-soukromého partnerství se staví dálnice a rychlostní silnice v okolí slovenského hlavního města. Součástí projektu je první část nového dálničního obchvatu slovenské metropole D4 a rychlostní silnice R7 od Bratislavy na jihovýchod země.

Zakázku na vybudování a následné provozování zmiňovaných silnic v hodnotě zhruba 1,76 miliardy eur (47,5 miliardy korun) získalo konsorcium pod vedením španělské společnosti Cintra. Opozice s modelem PPP projektu nesouhlasí, podle ní by se mělo platit rovnou. Předseda opoziční strany SaS Richard Sulík řekl, že jeho strana považuje projekt „za jeden obrovský tunel.“