Google válčí s teroristy on-line: Místo návodů, jak se přidat k IS, pouští videa trpících lidí

Technologický gigant Google se snaží přispět k boji proti masivní propagandě ze strany Islámského státu (IS). Testuje pilotní program, jenž na základě přesměrovávací metody odkáže uživatele pátrající po informacích o IS mimo jiné i na nejrůznější anti-extremistická videa z YouTube, která například vynesli lidé z měst ovládaných radikály.

Radikálové z IS se stali v posledních letech profesionály v práci s internetem, kde chtějí šířit strach, ale i nalákat nové příznivce. Vlády zemí a bezpečnostní složky se snaží nejrůznějšími zákony a opatřeními zabránit pronikání propagandy k běžným lidem. K tomuto úsilí se v poslední době přidávají také technologické společnosti.

Například Twitter už zablokoval v souvislosti s IS desetitisíce účtů. Evropská komise se navíc na jaře dohodla společně s internetovými giganty na novém kodexu - firmy by měly vždy do 24 hodin od upozornění prověřit, zda je nějaký obsah závadný. V případě, že tomu tak je, odstraní ho nebo k němu deaktivují přístup.

Metodu, kterou nyní využívá Google, vytvořila společnost Jigsaw, jež se původně jmenovala Google Ideas a nyní spadá do technologické holdingové společnosti Alphabet Inc. Software nabídne každému, kdo hledá klíčová slova a fráze jako „Je IS legitimní?“ nebo „Chcete se přidat k IS?“, kromě klasických odkazů i protiextremistické zprávy a videa.

Jedná se třeba o záběry, jež pořídili lidé, kteří žili v područí IS v jejich syrské baště v Rakká. Na nich jsou vidět mimo jiné dlouhé fronty na jídlo, jehož je ve městě nedostatek. Další odkazy pak přesměrují uživatele na vyjádření muslimských kleriků, kteří odsuzují násilí, jehož se teroristé dopouštějí. Jiný odkaz ukazuje postarší ženu, která kritizuje IS a cituje Korán.

Britská teenagerka chtěla do „islámského Disneyworldu“

Google se připojil k válce proti IS poté, co třináctiletá Britka uvedla, že ji radikálové na internetu nalákali do „islámského Disneyworldu“. Dívka se rozhodla, že opustí svou rodinu a pojede za radikály na Střední východ.

Jigsaw argumentuje tím, že když lidé zkoumají určitá témata, můžou se setkat pouze s jednou stranou problému, a to díky agresivní iniciativě na sociálních sítích ze strany IS. Přesměrovávací metoda pomůže ukázat přesnější výsledky při hledání informací o teroristických skupinách.

„Není to jen o obrovském množství investic, musíme nabízet obsah, který je autentický a důvěryhodný,“ říká Vidhya Ramalingam, spoluzakladatel londýnské společnosti Moonshot CVE. Ta se specializuje na boj proti extremismu. „Můžeme dát lidem víc možností, ne jim jen naservírovat menu, který sestavil IS,“ konstatoval expert.

Testování metody probíhalo od ledna do března. Během dvou měsíců zachytila 1700 klíčových slov a zacílila celkem 320 tisíc lidí, kteří hledali podezřelé slovní spojení s IS. Tito uživatelé shlédli více než 500 tisíc minut různých anti-islamistických videí. Google doufá, že inspiruje další skupiny bojující proti propagandě IS, aby metodu využívaly.