K uzavření cesty kolem světa chybí Solar Impulse poslední krok

Letoun Solar Impulse 2 poháněný výhradně energií ze Slunce se vydal na poslední etapu cesty kolem světa. Let z Káhiry do Abu Dhabí, kde zahájil cestu kolem světa loni v březnu, by měl trvat dva až tři dny. Metropole Spojených arabských emirátů znamená konec cesty. Samotný projekt bude ale pokračovat. Jeho cílem je propagovat a podporovat čistou energii.

Solar impulse startuje z Káhiry
Zdroj: ČTK/ABACA/AA

V kokpitu letounu Solar Impulse 2 se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg. Původně se počítalo s tím, že celý oblet potrvá pět měsíců. Prvním dnem letu byl 9. březen 2015 a další etapy vedly ze Spojených arabských emirátů přes Omán, Indii, Barmu, Čínu, Japonsko a USA. Zatím nejdelší etapou obletu byla trasa z japonské Nagoji na Havaj. Měřila 6457 kilometrů a pětidenní let tehdy zajistil třiašedesátiletý Borschberg. Na Havaji měl Solar Impulse 2 téměř desetiměsíční pauzu, protože se řešily problémy s bateriemi.

Vylepšenou verzi letounu Solar Impulse představili piloti Piccard a Borschberg v dubnu 2014. Oproti předchozímu modelu má Solar Impulse dvě dokonalejší lithiové baterie, které pomocí 17 248 fotovoltaických článků uchovávají energii získanou ze Slunce.

Baterie dohromady váží 633 kilogramů a podle švýcarských pilotů umožňují stroji teoreticky neomezenou samostatnost. Solární stroj váží celkem jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Solar Impulse 2
Zdroj: Solar Impulse / BBC / ČT24

V noci je maximální rychlost letadla omezena na 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly. Fotovoltaické články pokrývají křídla s rozpětím 72 metrů. Přestože tímto rozpětím předčí Boeing 747 jumbo jet, jeho hmotnost je 150krát menší, pouhé dvě a půl tuny. Podle Piccarda by za 50 let mohla solární letadla přepravovat i padesát cestujících.
Cílem projektu není ani tak změnit budoucnost letectví, ale spíše propagace využití solární energie, která je jediným zdrojem pohonu letounu.