Slovenská policie přitvrzuje silniční kontroly. České řidiče ale chválí

I letos se na svou letní dovolenou vydají statisíce Čechů na Slovensko. Tamní policie však upozorňuje, že výrazně přitvrzuje v trestání dopravních přestupků a důsledně pokutovat bude i menší prohřešky. Na zahraniční řidiče na Slovensku čeká také řada změn – třeba elektronická dálniční známka. Oblibu okolních zemí včetně Slovenska zvyšuje u českých turistů zejména zhoršující se bezpečnost v některých tradičních letních destinacích.

Video Události
video

Události: Kontroly na slovenských dálnicích

Například za telefonování při jízdě zaplatí řidič pokutu až 2500 korun. Nepomůže mu ani, když hovor ukončí hned jak si policejní hlídky všimne. Každý přestupek totiž slovenská dopravní policie zaznamenává na kameru.

Podstatně více policejních hlídek bude také kontrolovat, zda řidiči před jízdou nepili. „Zvyšují se nám dopravní nehody, kde prvek alkoholu je u řidičů profesionálů. To jsou řidiči nákladních vozidel,“ vysvětluje viceprezident Policejního sboru Ľubomír Ábel.

České řidiče si ale slovenští policisté chválí. Jsou podle nich na silnicích ohleduplnější a méně než domácí překračují rychlost. Dopravní experti ale turisty varují před úskalími slovenských silnic. Některé úseky cest jsou kvůli nadměrné intenzitě dopravy vysoce rizikové.

Třeba pod hradem Strečno, kde ještě není dálnice, dochází často k nehodám a objíždky jsou kvůli hornatému terénu dlouhé desítky kilometrů. Na trasu od českých hranic do Tater proto odborníci ze Zelené vlny radí vyrážet s minimálně hodinovou rezervou.

/*json*/{"map":{"lat":49.17584959754587,"lng":18.862707919704203,"zoom":14,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.17456360237047,"lng":18.86223793033878,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

„Od Žiliny skoro až po Vrútky to je velký problém. Je to velmi vytížený úsek, v obou směrech tranzitní úsek pro kamiony, takže tam může být zdržení,“ říká Luboš Kasala ze Zelené vlny RTVS.

Od září navíc bude tento úsek často uzavřen kvůli sanaci skály pod hradem. Ještě předtím budou silničáři pracovat i na objízdných trasách. „Dodělá se ještě středové dopravní značení. Na cestách druhé třídy budeme doplňovat i vodící čáry,“ potvrzuje ředitel odboru dopravy Žilinského kraje Ivan Mokrý.

„Motocyklista vždy tahá za kratší konec“

Kvůli velkému počtu smrtelných nehod motorkářů se dopravní policie zaměří i na ně. Kromě rychlosti dohlíží i na nesprávné předjíždění a jiné nebezpečné chování na cestách.

„Motocyklista si musí uvědomit, že on bude ten, kdo bude tahat za kratší konec, ať už to zaviní sám nebo někdo jiný. Musí dávat pozor za sebe i za jiného,“ varuje ředitel slovenské dopravní policie Ján Ignaták. 

Na Slovensku poslední dva roky rostl počet usmrcených při dopravních nehodách. Policie chce cesty bezpečnější. Zvýšený počet silničních kontrol proto plánuje až do konce letošního roku.