Boj o Británii na sociálních sítích: Využívá se croissantů i vojáků

Referendum o setrvání Velké Británie v Evropské unii je velkým tématem i na sociálních sítích a zpravodajských webech. Skupiny pro setrvání a proti EU využívají různé strategie. Velkou sílu mají celebrity, které se rovněž snaží výsledek ovlivnit. Z průměru posledních šesti průzkumů vyplývá, že poměr hlasů mezi stoupenci a odpůrci brexitu je rozdělen přesně na polovinu. 

Stále se mluví o tom, že deset procent lidí je nerozhodnutých. A právě z nich si tropí vtipy i lidé na sociálních sítí. Měnit své názory totiž jde až do momentu, kdy někdo vhodí hlas do urny.

Politici se již na svých účtech vyjadřovat nemohou. Jejich roli ale přebírají celebrity, které se na sociálních sítích vyjadřují ve velkém. Například pro setrvání v EU se vyslovili Stephen Hawking nebo Richard Branson. Naopak proti herečka Joan Collins.

Zajímavý postoj zaujala herečka Emma Watson, představitelka Hermiony z Harryho Pottera. Ta napsala, že není žádná výmluva pro to dneska nejít volit. Sama se ale nepřiklonila na žádnou stranu.

Britové využívali pro propagaci různé prostředky. Například v londýnských pekárnách se pekly muffiny s nápisy I'm in a Vote Leave. Pokud by výsledky byly podle toho, tak by jasně vyhrála skupina zastánců.

Speciální akci zorganizovala během středy skupina Operation Croissant. Ta totiž společně s croissanty rozdávala po Londýně ručně psané vzkazy od Francouzů. V nich zaznělo například „V celé Francii není tolik croissantů, abychom ukázali, jak moc Vás máme rádi,“ nebo „Co byste si počali bez francouzského polibku.“

Jeden ze vzkazů skupiny Operation Croissant
Zdroj: Facebook

Akce ovšem skončila velmi rychle. Zastavila ji policie, protože ve Velké Británii se nesmí během předvolební kampaně rozdávat jídlo. Akce se ale dostala jak na stránky The Guardian tak i na americký The Washington Post.

Na sociálních sítích jsou reakce obou táborů specifické. Lidé si totiž dovolí ostřejší výrazy a prostředky než v novinách. Kampaně například využívaly fotografii nacistické propagandy, přesněji řečeno cestu židovských uprchlíků, která byla stejná jako cesta uprchlíků do Evropy.

Používaly se také fotografie vojáků z druhé světové války. Ti podporovali tábor protievropský. „Oni jsou hrdinové a bojovali za Británii, tak odejděte s námi,“ hlásili odpůrci EU na svých sociálních sítích. 

Komentář si neodpustily ani britské deníky. Deník Politico spekuluje o tom, co by se mohlo stát, kdyby britové zvolili jednotlivé varianty. A nejsou to spekulace optimistické. Deník The Guardian napsal pro své čtenáře patero pravidel, kde radí, jak se ještě rozhodnout. Radí jim, ať se zamyslí nad tím, jestli chtějí demokracii nebo byrokracii. Vtipné je, že nejeden britský deník informuje o tom, jaké je ve Velké Británii počasí. Na 90 procentech míst v Británii prší. 

Video Studio 6
video

Sociální sítě nyní žijí brexitem