Nález černé skříňky z egyptského airbusu může objasnit záhadný pád

Ve Středozemním moři se našla jedna z černých skříněk ze zříceného egyptského airbusu. Přístroj zaznamenává komunikaci v kokpitu. Oznámili to egyptští vyšetřovatelé. Průzkumná loď už dříve objevila trosky stroje, na jehož palubě zahynulo 66 lidí. Proč letadlo havarovalo, se stále neví.

Trasa letu a místo nalezení trosek egyptského airbusu
Zdroj: ČT24

Egyptský airbus odstartoval 18. května před půlnocí z pařížského letiště Charlese de Gaulla a dispečerům se naposledy ohlásil v řeckém vzdušném prostoru, necelou hodinu před plánovaným nedělním přistáním v egyptské metropoli.

Pilot se nezmínil o žádných technických problémech, k případnému útoku na letadlo se nikdo nepřihlásil. Co způsobilo pád letadla tak zůstává záhadou - pomoci by měly právě černé skříňky.

Video Zprávy v 16
video

Zpravodaj ČT: Po černých skříňkách je vždy největší sháňka

Zpravodaj ČT: Po černých skříňkách je vždy největší sháňka

Technik letadel: Nález druhé černé skříňky je nutný

Záznamník se rozbil, paměť ale „žije“

Nalezen byl zatím záznam komunikace v kokpitu, po němž pátrala severně od egyptských břehů loď s podvodním robotem. Tento přístroj umožní vyšetřovatelům zjistit, o čem se bavil pilot s kopilotem dvě hodiny před havárií a zda se v letadle neozývaly alarmy. Záznamník se rozbil „na kousky“, ale podařilo se zachránit jeho paměť. 

„Přístroj zaznamenává rozhovor pilotů mezi sebou, pilotů se zemí a prostorový mikrofon poslouchá všechny šumy a hluky. To bude jedna z nejdůležitějších věcí, aby se zjistilo, zda to bylo náhlé nebo pokračující. Nutná je i druhá skříňka s technickými daty, ale ta se najde také.“

Martin Krupička, technik letadel

Zatím nebyla nalezena druhá černá skříňka, která shromažďuje data týkající se letu. Egyptští vyšetřovatelé se mezitím snaží sestavit mapu trosek.

Lidé vzpomínají na oběti z egyptského stroje
Zdroj: ČTK/ZUMA
Autor: Meng Tao

Airbus podle francouzských vyšetřovatelů krátce před pádem vyslal varovné signály o kouři na palubě a o dalších možných selháních počítačového systému. Z těchto signálů ale není patrné, co bylo příčinou kouře.

Podle pilota jedné z předních evropských aerolinek z dostupných dat vyplývá, že zřejmě došlo k explozi uvnitř letadla, jelikož okénko na pravé straně kokpitu bylo vyhozeno do povětří. Detektory se možná neaktivovaly požárem, ale mlhou, která zaplnila kabinu po ztrátě tlaku způsobenou výbuchem, sdělil Telegraphu pilot, který létá s A330 - ten je podobný havarovanému stroji A320.