Po 17 letech stavby se pod Alpami otevře nejdelší tunel světa

Japonsko už brzy přijde o prvenství. Nejdelší tunel světa se totiž otevře ve Švýcarsku. Gotthardský úpatní tunel pro vlaky měří přes 57 kilometrů a příští týden ho stavitelé předají železničářům.

Video Horizont ČT24
video

Švýcaři otevřou nejdelší tunel světa. Cestou pod Alpami se jízda výrazně zkrátí

Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku se stane nejdelším a nejhlubším tunelem na světě. Nová spojnice zrychlí průjezd Švýcarskými Alpami až o polovinu, na jeho otevření si ale cestující počkali. Stavba totiž trvala 17 let a vyšla v přepočtu na více než 240 miliard korun.

Nově zabere jízda vlakem z Curychu do Milána dvě a půl hodiny místo původních čtyř. Počítá se, že by tunelem, který spojí města Erstfeld a Bodio, mělo denně projet až tři sta osobních či nákladních souprav.

Pozitivní ohlas má tunel i mezi ekology, kteří očekávají, že rekordní stavba vyžene z hor přes milion nákladních aut. „My Švýcaři máme velmi blízko k přírodě, je naší součástí a stojí na ní turismus naší země,“ podotkla pracovnice v cestovním ruchu Corinne Genoudová. „Lidé sem jezdí hlavně kvůli horám a přírodě. Snažíme se ji tedy uchovávat pro další generace,“ dodala.

/*json*/{"map":{"lat":46.67319825061964,"lng":8.753101211547811,"zoom":9,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":46.37968197395437,"lng":8.911371231079102,"type":"1","description":"Jižní portál Bodio"},{"lat":46.820502331135856,"lng":8.652763366699219,"type":"1","description":"Severní portál Erstfeld"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Tunel už pochválili i evropští ministři dopravy. Kromě přesnosti a talentu stavitelů je podle nich Švýcarsko zemí, která věří v budoucnost železniční dopravy a v Evropě jde příkladem v ochraně životního prostředí.

Matouš Hilar z Katedry geotechniky ČVUT pak zmínil, že se při projektování obdobných staveb pracuje s krizovými scénáři, například pro případ požáru vlakové soupravy.  „U Gotthardského bázového tunelu i u jiných obdobných tunelů je to řešeno tak, že jsou v tunelech nouzové stanice. V Gotthardském tunelu jsou dvě – Faido a Sedrun. Mezi stanicemi je méně než dvacet kilometrů. V momentě, kdy by vlaková soustava začala hořet, tak záměr je, aby dojela do nouzové stanice, zastavila a bylo tam možné pasažéry evakuovat do míst, kde je dostatek čerstvého vzduchu a nehrozí nebezpečí,“ přiblížil.

Video Horizont ČT24
video

Hilar z ČVUT: V roce 1998 měli Švýcaři referendum a přesvědčivou většinou se rozhodli, že tyto stavby chtějí

O tři kilometry předběhne japonský tunel

Hned první červnový den předají stavitelé tunel železničářům. Od prosince by se pak na trať vedoucí nejdelším tunelem na světě měly dostat první vlaky s pasažéry. Dosud patřil titul nejdelšího tunelu světa japonskému železničnímu tunelu Seikan, který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó. Jeho délka činí necelých 54 kilometrů.

Silniční tunely jsou mnohem kratší. Stejnojmenný Gotthardský tunel pro automobily měří 16,9 kilometru. Nejdelší silniční tunel je pak pouze poloviční v porovnání se Seikanem. Je to norský Laerdalský tunel mezi Oslem a Bergenem, který měří necelých 25 kilometrů.